Sang til jorden

samlede dikt

Gyldendal 1999 Innbundet

Denne boken har Samlede dikt fra 1946 som tekstgrunnlag. Del 1 består av På stengrunn (1925), del 2 av samlingen På gjensyn (1926) og del 3 av Hverdagen (1929).

Rudolf Nilsen (1901-1929) er en av de unge døde i norsk poesi. Han debuterte i 1925 med diktsamlingen På stengrunn, og utga en ny samling året etter. Han døde av turberkulose i Paris, og hans tredje bok, Hverdagen, utkom etter hans død. Rudolf Nilsen er den store revolusjonære i norsk lyrikk. Hans dikt ble til under inntrykk av klassekampen i 1920-årene, og en rekke av dem er kampsanger eller uttrykker besk politisk satire. Samtidig hadde Nilsen sterk tilhørighet til byen og livet der, og side om side med de politiske diktene står varmt følte kjærlighetserklæringer til bylivet, til østkantgatene og menneskene som befolket dem. Han kunne være programmatisk noen ganger, men gjennomgående kan man av diktene hans avlese en helt særegen følsomhet for urban, moderne livsopplevelse, på så vel individuell som kollektivistisk basis. Hans globale utsyn kommer til uttrykk i diktene fra hans mange reiser.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205265387

EAN 9788205265387

Serie Poesi

Lenge, altfor lenge var mitt hjerte uten sang Men nu bor jeg midt i byen som jeg gjorde før engang, Og mitt hjerte svinger frydefullt ved posthusklokkens klang!

Midt i byen, under taket på en gård av jernbetong. Fjerne åser, trær og trehus kan jeg vinke til: So long! Landlig fred er bra for mange. Salig hver på sin fasong.

• "Alle mine dikt" av Rolf Jacobsen
  • "Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe