Sånn oss imellom

Gyldendal 2006 Innbundet

I denne boka husker forfatteren fra langt tilbake. Og, det han ikke husker, forteller han om likevel.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205353978

EAN 9788205353978

Genre Humor

Tidligere førte alle veier til Rom. Nå fører alle veier til bom. Og er det ikke bom på bom, så er det stillestående kø.

Nei, det er noe muffens med naturen, som vi mennesker jo også er en del av, selv om det ikke virker slik lenger.

Penger er roten til alt ondt, sa folk før i tiden, og det syntes vi var noe ordentlig sludder, helt til vi en dag fant en hel femmer å kjøpe lakrisbåter for. Den gang kunne en få fire lakrisbåter for ti øre, så vi klarte ikke engang å regne ut hvor mange vi kunne kontrahere. Men det var mer enn nok til at vi fikk veldig tannverk, og måtte rotfylle. Og slik forsto vi at joda, penger var roten til alt vondt.

Til å være så musikalske er det rart at bergenserne har sløyfet bokstaven a i språket sitt, den er jo selveste utgangspunktet for musikk. Instrumenter stemmes etter en a. Summetonen er også en a, men ikke i Bergen, der er den en b, b for borgerlig. Bryggeriet derimot slutter på a, Hansa, det burde jo hett Hansen, og ikke er det lov å bruke ordet Hansa offentlig heller, for hvis bergensere ser det ordet, for eksempel på Brann stadion, da springer de øyeblikkelig hjem og drikker seg ihjel.

• "Vitos lille hvite - hvori opptatt elleve taler på Rimi og tre på Prix" av Øyvind Thorsen
  • "Thorsens beste" av Øyvind Thorsen
  • "Forelska, forlova, forgifta, forvirra" av Per Inge Torkelsen