Rundtomrask

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Tiden 1999 Innbundet

Fortellinga beskriver hunden Rask som blir forvandlet til en lekehund. Da han som en del av trolldommen blir sendt til månen, får han navnet Rundtomrask av månemannen. Vi følger den lille hundens fantastiske eventyr både på månen og hos Havkongen, før han til slutt får tilbake sitt virkelige hundeliv av trollmannen Artaxerxes.

En sjarmerende og artig barnebok om en merkelig hund. Boken var påtenkt som oppfølger til Hobbiten. Tolkien fant på denne sjarmerende historien om en spesiell hund for å trøste sin sønn Michael da han mistet sin favorittleke: en hund laget av bly. Den handler om hunden Rover, en virkelig hund som blir omformet til en lekehund, og som etter mange fantastiske begivenheter til slutt lykkes med å finne trollmannen som forhekset ham, slik at han får tilbake sitt virkelige hundeliv. Dette er en bok Tolkien selv mente kunne være en oppfølger til Hobbiten, men boka ble dessverre lagt til side til fordel for Tolkiens store verk Ringenes Herre. Nå er den endelig - over seksti år senere - blitt publisert, og er tilgjengelig på norsk for Tolkiens store og trofaste lesegruppe. Oversatt av Torstein Bugge Høverstad.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999

Genre Fantasy

Når man jobber på bokavdelingen er det fort gjort å få med seg noen bøker, og kanskje mange man ellers ikke ville kjøpt.

Bøker jeg leste i 2010 i kronologisk rekkefølge.

• "Herr Lykke" av J.R.R. Tolkien
  • "Tolkiens rike - bilder fra Midgard" av J.R.R. Tolkien