J.R.R. Tolkien

en biografi

Tiden 2000 Innbundet

Forfatteren gir i denne boken et portrett av Tolkien, mannen bak Midgards eventyrverden, som vi opplever i bl.a. Ringenes Herre. Han forteller om Tolkiens fattige barndom, hans deltakelse i den første verdenskrig, hans akademiske karriere ved Oxford University, og den store forandringen som skjedde da han begynte å skrive eventyr om Hobbitene. Med stikkordregister.

De fleste lesere kjenner navnet J.R.R.Tolkien, selv om de ikke har lest Hobbiten, Ringenes Herre eller Silmarillon. Svært få vet imidlertid noe som helst om mannen bak historiene om Midgard, og det vil denne biografen rette på.#11;Carpenters biografi innvier leseren i hvordan Tolkien forholdt seg til det å konstruere nye språk, og hvordan disse språkene i sin tur avstedkom skapninger og historier. Vi får et innblikk i perfeksjonisten Tolkiens liv og arbeid, så vel som Oxford-professorens virke og interesser. I denne boka vil Tolkien-lesere glede seg over detaljer fra forfatterens liv som på forskjellige måter har dukket opp i verkene hans.
Oversatt av Per Malde

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Omtalt person John Ronald Reuel Tolkien

• "Mytenes mann - J.R.R. Tolkien og hans forfatterskap" av Nils Ivar Agøy
  • "The lays of Beleriand - the history of Middle-earth" av John Ronald Reuel Tolkien
  • "J.R.R. Tolkien - mannen som skapte Ringenes herre" av Michael Coren
  • "Tolkiens rike - bilder fra Midgard" av John Ronald Reuel Tolkien
  • "J.R.R. Tolkien's The Hobbit - An Illustrated Edition of the Fantasy Classic" av J.R.R. Tolkien
  • "Herr Lykke" av J.R.R. Tolkien
  • "Tales from the perilous realm" av J.R.R. Tolkien