Rødt, hvitt og skrått

homofile og lesbiske i Norge gjennom 60 år

NRK 2009 Innbundet

På 50- og 60-tallet var det utenkelig å være åpen om sin legning, og helt inntil 1972 var det forbudt ved lov for menn å ha sex med menn. I dag feires den nye ekteskapsloven som gir homofile og lesbiske de samme juridiske rettighetene som heterofile. Forfatteren viser i denne boken hvordan livet har artet seg for lesbiske og homofile i Norge fra 50-tallet frem til i dag.

Norsk homohistorie er full av politiske triumfer, glede og aksept, men har også innslag av diskriminering, konflikt og tragedie. Gjennom en rekke intervjuer tegner boka et mangefassetert bilde av hvordan livet har artet seg for homofile og lesbiske i Norge fra 50-tallet og frem til i dag. På 50- og 60-tallet var det praktisk talt utenkelig å være åpen om sin legning. Inntil 1972 var det forbudt ved lov for menn å ha sex med menn. Først da forbudet ble fjernet, begynte skapdørene å åpne seg for alvor. I dag feires likekjønnede ekteskap med brask og bram i full offentlighet, men ikke alle jubler like mye. Fordommene er seiglivede. Boka bygger på TV-serien som sendes på NRK1 i november 2009.

Forlag NRK

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

• "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Skapsprengere - komme ut av skapet-historier" av Anniken Huitfeldt
  • "Blåveispiken" av Lise Blomquist
  • "Norsk attraksjon - guiden til det du ikkje finn i guideboka" av Linda Eide
  • "Happy ending - 13 skeive historier" av Anitra Guddal Figenschou
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Det handler om mennesker" av Thorvald Stoltenberg
  • "Glitterfitter - helt sanne historier om å være ung kvinne" av Sigrid Bonde Tusvik
  • "Bak lukkede dører - en bok om voldtekt" av Anne Bitsch
  • "Samtaler" av Jens Stoltenberg