Ren

av (forfatter) og Ingrid Melfald Hafredal (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

En nådeløs observasjon av klasse og raseri, for deg som liker Leïla Slimani og Jean Genets.

Dette er den Booker-nominerte Zérans tredje roman. Her forteller hun historien om hushjelpen Estela som dras mellom arbeidslivet i storbyen og minnene fra oppveksten på landet. Estela avskyr og forakter arbeidsgiverne sine, et ektepar med ekstravagante vaner og ubetydelige problemer, som de liker å gjøre langt større enn de er. Mangelen på respekt for livet hennes preger hverdagen. Likevel kjenner Estela en uforklarlig kjærlighet til familien hun tjener.

Romanen begynner med et uomtvistelig faktum - en jente har dødd. Derfra utforsker forfatteren, i en sterk og ubehagelig jeg-fortelling, Estelas liv som hushjelp. Hun viser hvordan hushjelpens tilsynelatende enkle liv blir til et repetitivt mareritt av nedverdigelser og vold. Romanen tar oss med inn i hjemmets mest intime sone, og viser oss hvordan makten manifesterer seg, og hvor usynlig og upåaktet hushjelpen - som lever sammen med familien - er. Estelas undertrykte føleleseliv blir, sammen med utmattelse og raseri, til en livsfarlig cocktail som driver leseren frem til kjernen i romanen - et barns død.

Alia Trabucco Zerán er en chilensk forfatter. Hun har mottatt flere litterære priser i hjemlandet og ble nominert til den internasjonale Booker-prisen for sin første roman.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023