Regnbarnas rike

Aschehoug 1992 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken skildrer Marias omflakkende tilværelse, alltid på reise og på flukt, alltid henvist til tilfeldige kontakter og opplevelser langs ruten. En tilværelse "på kanten", der selve reisen er målet og andre mennesker er brukbare holdeplasser underveis. Til hun en dag drar hjemover, nesten i tiden, til sin mor: månemoren. Romanen handler om et komplisert mor-datterforhold. Om en generasjon ute etter øyeblikksopplevelser. Om oppbrudd og livsangst. Om Maries forhold til Michael, som det til slutt gikk galt med, og om Maries leting etter et nytt feste i tilværelsen.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788203170072

EAN 9788203170072

Klisjéfritt om kontrollerende mor og rebelsk datter

Lindstrøm har skrevet en sterk historie med fokus på kompliserte, nære relasjoner mellom kontrollerende mor og rebelsk datter, men også med en fjern far og et utvalg kjærester. Det blir mye på 117 korte sider, men Merethe Lindstrøm har komponert en meget god roman (hennes første) om en kvinne i tjueårene som ennå ikke har løsrevet seg fra hjemmet trass sin sterke utferdstrang. Framstillingen veksler mellom en strengt kronologisk framstilling og tilbakeblikk i kursiv som avslører traumatiske vendepunkter i fortiden. Den knappe, klisjéfrie skrivemåten minner om Helle Helle. De lange bilturene med hovedpersonen ved rattet slekter på nettopp leste On the Road av Jack Kerouac.

Jeg hadde en middelmådig barndom.

De er nygifte og utstråler den type kjærlighet som bare finnes på bryllupsbilder. Alle andre er som en mer eller mindre heldig bakgrunn for disse bildene.

• "Ferdydurke - roman" av Witold Gombrowicz
  • "Den uskyldige" av Ian McEwan