Pyramidemysteriet

Kagge 2019 Innbundet

Astrid våkner av et blått blink i rommet. Det er midt på natten. Hun aner plutselig at noe er fryktelig galt med hesten Rocky, og tvinger pappaen til å kjøre henne til stallen i Maridalen. Astrid er 13 år og går i 8. klasse på Nordberg skole i Oslo. Hun bor alene sammen med pappaen sin, som jobber som advokat, mens mammaen er lege og på oppdrag i utlandet. På skolen har Astrid nettopp blitt kjent med Yusuf, en ny gutt i klassen, som hun liker veldig godt. I stallen finner de Rocky dødssyk uten at dyrlegen forstår hva som egentlig feiler ham. Har noen skadet hesten? I så fall - hvorfor? Astrid og Yusuf begynner å undersøke hva har skjedd på gården og samler bevis. Snart er de på sporet av langt farligere kriminalitet enn de først hadde trodd. De to vennene tar store sjanser - alt for å oppklare mysteriet.

Pyramidemysteriet er den første boken i Hanne Kristin Rohdes nye spenningsserie, for jenter og gutter 10-12 år.

Forlag Kagge

Serie Blålys (1)

Genre Politi og detektiver Spenning

Blålys-serien er ment for lesere fra 12 og oppover. Selv om tematikken passer best for unge tenåringer, kan den også leses av yngre sterke lesere.

Boken er lettlest, uten for mange fremmedord eller merkelige begreper. Forfatteren har klart å skrive en spennende og lettlest bok for en vanskelig aldersgruppe. En aldersgruppe som krever mer av handlingen, men fremdeles trenger et litt enklere språk.

Pyramidemysteriet er en spennende bok. Leseren kommer raskt inn i handlingen. Det er ikke mye utenomsnakk og den røde tråden er lett å følge. Jeg tror nok at denne vil fryde flere unge nå i krimsesongen, da kanskje aller mest jenter.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Pyramidemysteriet

Spennende serie for ungdom 9-13 år, jeg hadde elsket denne serien på den alderen.

Pappa sier at det ikke finnes dårlige ideer. Bare litt mindre gode resultater.

• "Smuglerhuset" av Jørn Lier Horst
  • "Mysteriet med det forbudte bildet" av Hanne Kristin Rohde
  • "Kikki og den mystiske boka" av Joris Chamblain
  • "Da månen sluknet" av Sissel Chipman
  • "Flukten til verdens ende" av Arne Svingen
  • "Mareritt - roman" av Linn T. Sunne
  • "Ellinor" av Katarina von Bredow
  • "Varulvens hemmelighet" av Kristina Ohlsson
  • "Triangelgåten" av Jørn Lier Horst