Mysteriet med det forbudte bildet

Kagge forlag 2019 Innbundet

Astrids klassevenninne Ine er fortvilet. Et nakenbilde av henne sprer seg blant gutta på skolen.

Den som har fått bildet er sommerflørten Axel, men den som sprer bildet ser ut til å være kjæresten hennes Petter. Astrid vil hjelpe Ine med å finne ut hvem det er som har spredt nakenbildet først. Hun overtaler
klassevenninnen til å stole på Yusuf og la ham bli med og undersøke saken. Ekstra delikat blir det når Yusuf innrømmer at han selv har fått bildet på sin mobil, han nekter likevel for å ha delt det videre. Astrid ønsker å tro at han snakker sant. Venninnen stoler derimot ikke på ham. Verre blir det når Ine forsvinner sporløst. Hva har skjedd med henne?

Forlag Kagge forlag

Serie Blålys (2)

Genre Politi og detektiver Spenning

Boken er lettlest og enkel. Den følger en rett rød trå, med veldig få sidehistorier, noe som gjør den enklere å forstå for ferske bokelskere. Leseren lærer i tillegg en del om lovverket rundt bildedeling samtidig som en koser seg med selve plottet.

Tematikken i boken passer til tiden vi lever i. En tid da alt deles på sosiale medier og en raskt kan miste kontrollen over det som deles. Selv om jeg ikke klarte helt å sympatisere med karakterene, vet jeg at nakenbilder blir sendt og delt uhemmet blant mange.

Jeg fant første bok i serien litt mer spennende, men dette er nok en bok jeg kan anbefale for unge lesere.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Mysteriet med det forbudte bildet

Bra bok om noe som dessverre er alt for aktuelt - å sende nakenbilder av seg selv og å dele dem videre...

• "Smuglerhuset" av Jørn Lier Horst
  • "Pyramidemysteriet" av Hanne Kristin Rohde