Mysteriet med det forbudte bildet

Kagge 2019 E-bok

Den som har fått bildet er sommerflørten Axel, men den som sprer bildet ser ut til å være kjæresten hennes, Petter. Astrid vil hjelpe Ine med å finne ut hvem det er som har spredt nakenbildet først. Hun overtaler klassevenninnen til å stole på Yusuf og la ham bli med og undersøke saken. Ekstra delikat blir det når Yusuf innrømmer at han selv har fått bildet på sin mobil, han nekter likevel for å ha delt det videre. Astrid ønsker å tro at han snakker sant. Venninnen stoler derimot ikke på ham. Verre blir det når Ine forsvinner sporløst. Hva har skjedd med henne?

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Serie Blålys (2)

Genre Politi og detektiver Spenning

Omtalt sted Oslo

Boken er lettlest og enkel. Den følger en rett rød trå, med veldig få sidehistorier, noe som gjør den enklere å forstå for ferske bokelskere. Leseren lærer i tillegg en del om lovverket rundt bildedeling samtidig som en koser seg med selve plottet.

Tematikken i boken passer til tiden vi lever i. En tid da alt deles på sosiale medier og en raskt kan miste kontrollen over det som deles. Selv om jeg ikke klarte helt å sympatisere med karakterene, vet jeg at nakenbilder blir sendt og delt uhemmet blant mange.

Jeg fant første bok i serien litt mer spennende, men dette er nok en bok jeg kan anbefale for unge lesere.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Mysteriet med det forbudte bildet

Bra bok om noe som dessverre er alt for aktuelt - å sende nakenbilder av seg selv og å dele dem videre...

Hanne K Rohde «Mysteriet med det forbudte bildet»
Astrids klassevenninne Ine er fortvilet. Et nakenbilde av henne sprer seg blant gutta på skolen. Den som opprinnelig har fått bildet tilsendt, er sommerflørten Axel, men den som sprer bildet videre ser ut til å være kjæresten hennes Petter. Astrid vil hjelpe Ine med å finne ut hvem det er som har spredt nakenbildet først. Hun overtaler klassevenninnen til å stole på Yusuf, slik at de lar ham bli med og undersøke saken. Ekstra delikat blir det når Yusuf innrømmer at han selv har fått bildet på sin mobil, men han nekter for å ha delt det videre. Astrid ønsker å tro at han snakker sant. Venninnen stoler derimot ikke på ham. Endra verre blir det når Ine forsvinner sporløst. Hva har skjedd med henne? Astrid og Yusuf engasjerer seg i saken …
Dette er den andre boken i Blålys-serien. Forfatteren har nok en gang valgt et tidsaktuelt tema. Nakenbilder som blir stjålet og delt på nettet og konsekvensene det fører med seg. Nok en gang har forfatteren skrevet en god krim som bør leses av ungdom. Dette kan faktisk skje i din egen vennegjeng. Boka har fint driv fra start til slutt, noe som gjør det vanskelig å stoppe og lese. Den vekker minner om den gangen jeg leste Frøken detektiv i barndommen. Astrids far er advokat, akkurat som i Frøken Detektiv, og han trer støttende til underveis i løsningen av mysteriet. I tillegg får vi også en dose sjalusi og kjærlighet. Boka har fint driv, og plottet er godt bygd opp. Den har ikke for mange detaljer og passer derfor veldig godt til den yngre garde som er glad i krim, men Rohde har skrevet ei bok som fint kan leses også av voksne, slik at de og får et innblikk i den tidsaktuelle problematikken.
Jeg anbefaler boken og ser frem til bok nummer tre i denne serien.
Karakter 5

• "Mysteriet med Yusuf" av Hanne Kristin Rohde