Pyramidemysteriet

Kagge 2019 Heftet

Første bok i Hanne Kristin Rohdes nye spenningsserie, for jenter og gutter 10-14 år.

Astrid våkner av et blått blink i rommet. Det er midt på natten. Hun aner plutselig at noe er fryktelig galt med hesten Rocky, og tvinger pappaen til å kjøre henne til stallen i Maridalen.

Astrid er 13 år og går i 8. klasse på Nordberg skole i Oslo. Hun bor alene sammen med pappaen sin, som jobber som advokat, mens mammaen er lege og på oppdrag i utlandet. På skolen har Astrid nettopp blitt kjent med Yusuf, en ny gutt i klassen, som hun liker veldig godt.
I stallen finner de Rocky dødssyk uten at dyrlegen forstår hva som egentlig feiler ham. Har noen skadet hesten? I så fall - hvorfor? Astrid og Yusuf begynner å undersøke hva har skjedd på gården og samler bevis. Snart er de på sporet av langt farligere kriminalitet enn de først hadde trodd.

De to vennene tar store sjanser - alt for å oppklare mysteriet.

"Samfunnsaktuelt tema og passe mye spenning for barn i bokslukeralderen."
Aftenposten

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Serie Blålys (1)

Genre Politi og detektiver Spenning

Omtalt sted Oslo

Blålys-serien er ment for lesere fra 12 og oppover. Selv om tematikken passer best for unge tenåringer, kan den også leses av yngre sterke lesere.

Boken er lettlest, uten for mange fremmedord eller merkelige begreper. Forfatteren har klart å skrive en spennende og lettlest bok for en vanskelig aldersgruppe. En aldersgruppe som krever mer av handlingen, men fremdeles trenger et litt enklere språk.

Pyramidemysteriet er en spennende bok. Leseren kommer raskt inn i handlingen. Det er ikke mye utenomsnakk og den røde tråden er lett å følge. Jeg tror nok at denne vil fryde flere unge nå i krimsesongen, da kanskje aller mest jenter.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Pyramidemysteriet

Spennende serie for ungdom 9-13 år, jeg hadde elsket denne serien på den alderen.

Hanne K Rohde "Pyramide-Mysteriet"

Bok nr. 1 i Blålys-serien

Astrid våkner av et blått blink i rommet. Det er midt på natten. Hun aner plutselig at noe er fryktelig galt med hesten hennes, og tvinger faren til å kjøre henne til stallen. Der finner de Rocky dødssyk. Har noen skadet hesten? I så fall hvorfor? Astrid og den nye vennen Yusuf begynner å undersøke hva som har skjedd. Snart er de på sporet av langt farligere kriminalitet enn de først hadde trodd. De to vennene tar store sjanser - alt for å løse saken

Boka er første boka i Blålys-serien, og den passer fint for ungdom i alderen -/+ 12år. De to bestevennene begynner å nøste i hva som kan ha skjedd, og starter sin egen etterforskning.
Boka har et bra driv fra start til slutt, og blir bare bedre jo lengre en kom utover boka, der de to vennene hele tiden nærmet seg en løsning på saken. Aktuelle tema i boken er mobbing, forelskelse og sjalusi, noe mange ungdommer vil kjenne seg igjen i. Språket er enkelt og greit språk, uten at det blir for mye detaljer. Den var vanskelig å legge fra seg underveis, for en ville vite hvordan den ender. Jeg anbefaler boka videre og ser frem til neste bok i serien.
God krim med spenning fra start til slutt.
Terningkastet 5

Pappa sier at det ikke finnes dårlige ideer. Bare litt mindre gode resultater.

• "Gjengmysteriet" av Hanne Kristin Rohde
  • "Mysteriet med trusselmeldingene" av Hanne Kristin Rohde