Prinsessen av Burundi

av (forfatter) og Tor Edvin Dahl (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2005 Innbundet

Det er desember og vinter i Uppsala da en jogger finner et torturert lik i en snødrive. Liket blir identifisert som John Jonsson, tidligere problembarn og småkriminell, men nå en av byens fremste eksperter på akvariefisk. Storebroren er fast bestemt på å hevne broren, og setter i gang en privat jakt på morderen parallelt med politiets etterforskning. Ann Lindell er i svangerskapspermisjon, men blir ufrivillig dratt inn i prosessen. Dette er den andre romanen om Ann Lindell.

Kåret til årets beste kriminalroman av Det svenske kriminalakademiet i 2002 Det er desember, og vinteren har truffet Uppsala med full styrke. En jogger finner et lik i en snødrive. Den døde er åpenbart torturert. Politiet identifiserer ham som John Jonsson, også kalt Lille John, tidligere problembarn og småkriminell, men i de siste årene en av byens fremste eksperter på akvariefisk. Storebror Lennart er fast bestemt på å hevne broren sin og setter i gang sin private jakt på morderen parallelt med politiets etterforskning. Prinsessen av Burundi er en historie fra et ukjent stykke Sverige. En grusom katt-og-mus-lek utspiller seg, og hendelsesforløpet synes ute av kontroll for politiet. Ann Lindell som har svangerskapspermisjon, blir ufrivillig dratt inn i prosessen. Kjell Eriksson (f. 1953) er gartner og forfatter og bosatt i Uppsala. Forrige bok i serien om Ann Lindell, Steinkisten, ble nominert til årets beste svenske kriminalroman i 2001. Prinsessen av Burundi ble tildelt prisen i 2002. Innenfor kriminalromanens spenningsramme setter Kjell Eriksson opp kontraster: gårsdagens Solidaritets- og velferds-Sverige mot dagens betong- og narkosamfunn, sommernattens myke halvlys over skog og sjø mot storbyjungelens neonfasader. Et enkelt svar på hvorfor han stadig topper prisvinnerlistene, er dette: Han skriver annerledes og bedre enn de fleste! Willy Dahl

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2005