De som forsvant

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

For 28 år siden forsvant Anna-Greta Sjödin, 19 år gammel, sporløst i området rundt Bräcke i Jämtland. Journalisten John Nielsen skriver en artikkel om forsvinningen og så begynner dramatiske ting å skje. En mann overraskes da han graver opp et lik og må flykte fra stedet uten å få med seg plastsekken med skjelettrester. Når politiet begynner å grave oppdager de flere lik.

En navnløs morder vender tilbake til åstedet etter tretti år, i denne prisbelønte, svenske forfatterens første kriminalroman. En ung kvinne i 25-årsalderen forsvinner på uforklarlig vis i traktene rundt Bräcke i Jämtland. Mistanken om at en forbrytelse ligger bak, bekreftes aldri. Tretti år senere er hun fremdeles savnet. Journalisten John Nielsen skriver en artikkel om saken, og utløser dermed et dramatisk hendelsesforløp: En mann vender tilbake til åstedet for å grave opp tretti år gamle beinrester, og Nielsen trekkes dypere inn i historien. I bakgrunnen finnes en person som på en foruroligende måte later til å dra i trådene .; en navnløs morder hvis stemme synes å være et ekko fra fortiden. Åke Smedberg debuterte som lyriker i 1976, og er tildelt flere litterære priser. De som forsvant er hans første kriminalroman.«Blant de siste årenes svenske kriminalromaner er De som forsvant ganske enkelt enestående.» (Eva Johansson, Svenska Dagbladet)

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205305144