Post mortem

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tilsynelatende tilfeldig og uten motiv, har en seriemorder kvalt tre kvinner på deres eget badeværelse. Det eneste fellestrekket er at mordene alltid skjer tidlig søndag morgen. Rettsmedisiner Kay Scarpetta jakter på morderen, samtidig som hun må verne om både sin egen karriere og sitt omdømme. Dette er forfatterens debutbok og den første romanen om Kay Scarpetta.

Patricia Cornwells første roman om rettsmedisiner Kay Scarpetta. En seriemorder er på ferde i Richmond, Virginia. Tre kvinner er blitt mishandlet og kvalt i sitt eget soverom. Tilsynelatende finnes det ikke noe mønster . morderen synes å velge sine ofre helt tilfeldig. Men han slår alltid til om natten mellom fredag og lørdag. Så da Kay Scarpetta blir vekket av telefonen klokken 02.33 en lørdag morgen, mens det ennå er mørkt, vet hun at hun kan vente seg dårlige nyheter: Et fjerde offer er funnet. «Dette er psykologisk intelligent romanskriving.»Terje Stemland, Aftenposten«Cornwells prisbelønte debutroman endelig på norsk.»Kurt Hanssen, Dagbladet«Patricia Cornwell hadde kort sagt skrevet en original og god kriminalroman. Den er hennes første, og beste (synes nå jeg!), og endelig er den her!»Rune Larstuvold i presentasjonen av boka i Bokklubben Krim og Spenning

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205386648

EAN 9788205386648

Serier Gyldendal krim Kay Scarpetta (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sørøstlige stater

En spennende bok! Godt beskrevne personer gjør at man føler man kjenner de, og det er lettere å leve seg inn i boka. Man kjenner på spenningen på om det vil komme flere drap, og hvem som blir rammet.
Det som trekker ned for meg er den utstrakte bruken av terminologi innenfor et felt jeg kan null og niks om, og det ble et antiklimaks når man fikk greie på hvem morderen var.
Terningkast 4.

Følte det manglet endel forhistorie innimellom. Dvs. den virket mer som bok nummer to e.l. enn den første boka (vet ikke om det er kommet flere om denne rettsmedisineren senere). Syntes også det gikk en del tid før det begynte å bli spennende, og da avsløringen kom var den ikke i nærheten av å være et høydepunkt. Man skulle nesten tro at man ombestemte seg for hvem som var morderen i siste øyeblikk. Det er nesten alltid spennende med en tvist, men denne...vel man kunne like godt hatt en åpen slutt og ukjent morder. Ellers er den ok.

Bok nr 1

Favorittkategorien min er krim