Politikkens allmenngjøring

Stortinget, regjeringen og de organiserte interessene i et nypluralistisk demokrati

Fagbokforlaget 2019 E-bok

I et samfunn preget av større åpenhet, økt mangfold og sterkere samordningsbehov er allmenngjøring og alliansebygging viktige nøkler til forståelse av politikkens virkemåte. Med sin tese om politikkens allmenngjøring i et nypluralistisk demokrati presenterer forfatteren et bilde av utviklingen i norsk politikk som står i kontrast til flere tidligere fremstillinger. Denne utgaven er oppdatert og supplert med en rekke nye opplysninger om utviklingen i norsk politikk. Hilmar Rommetvedt er dr.polit., forskningsleder ved IRIS International Research Institute of Stavanger og professor II ved Universitetet i Stavanger. Han har publisert en rekke bøker og artikler om politiske institusjoner og prosesser, både nasjonalt og internasjonalt. Om tidligere utgaver: «En liten klassiker.» Hege Skjeie, professor, Universitetet i Oslo «Dette må være en av de beste og mest interessante fremstillingene jeg noensinne har lest ... vi er mange som har fått aha-opplevelser.» Wegard Kyoo Bergli, tidligere student, Universitetet i Oslo «Koser meg ... denne var interessant.» Kjetil Løset, politisk reporter, TV2 «Boken har en masse nyttig informasjon, og jeg har lært mye av å lese den.» Johan P. Olsen, professor emeritus, ARENA «Velskrevet og veldokumentert om Stortingets makt og innflytelse. Jeg har hatt store glede og nytte av boken.» Tore Grønlie, professor emeritus, Universitetet i Bergen

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2019