Persian fire

Time Warner books 2006 Heftet

År 480 f.Kr. Det persiske riket strekker seg fra India til kysten av Egeerhavet når Perserkongen Xerxes samler den største hærstyrken verden har sett, og går til krig mot grekerne. Men perserne blir tvunget tilbake. Fra nå av er verden delt i to - Øst og vest. Boken gjenforteller felttoget og gir en historisk framstilling av de bakenforliggende årsakene til krigen, samt trekker paralleller til dagens politiske virkelighet og verden etter 11. september 2001. Har tidslinje, litteraturliste og register.

Forlag Time Warner books

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Hellas

Nok en veldig god og innholdsrik bok fra Tom Holland. Persian Fire omhandler en mengde interessante myter og reflekterer over den kulturelle utviklingen i vest og øst. Jeg har skrevet en sak om Persian Fire på historiskeromaner.com

• "Millennium - the end of the world and the forging of christendom" av Tom Holland
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Rubicon - Romerrepublikkens triumf og tragedie" av Tom Holland
  • "Speil - leseserie fra det 20.århundre" av Jan Kjærstad
  • "Underverden" av Don DeLillo
  • "India - stevnemøte med skjebnen" av Torbjørn Færøvik
  • "Istanbul - byen og minnene" av Orhan Pamuk
  • "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Foucaults pendel" av Umberto Eco
  • "Gravlunden i Praha - roman" av Umberto Eco