Modernisme

tverrestetiske peilinger i musikk, billedkunst og litteratur

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2008 Heftet

Boken gir en populærvitenskapelig pedagogisk innføring i modernismens billedkunst, litteratur og musikk. Den dekker ikke hele modernismens historie, men diskuterer utvalgte fenomener innenfor de ulike kunstartene, og skisserer noen viktige estetikkhistoriske utviklingstrekk. Har litteraturliste og register.

Modernismens mange uttrykk gir stoff nok til å elske den og forarges over den, beundre den, forundres over den, riste på hodet og sperre øynene opp og stirre rett inn i det usannsynlige og uventede. Modernisme kan betraktes som en felles betegnelse for de mest kreative nyvinningene innenfor kunstfeltet de siste hundre årene. Man kan ikke unngå å bli fascinert, henrykt og noen ganger skremt.
Boken gir en populærvitenskapelig og pedagogisk innføring i modernismens uttrykksformer en tverrestetisk introduksjon til en periode som forandret kunsten og stadig legger premissene for nye tiders kunstuttrykk. Vi får en gjennomgang av modernismens historiske forutsetninger og utvikling, og forfatteren behandler hovedverk innen billedkunst, litteratur og musikk. Dette er en sjeldent solid og tilgjengelig fremstilling av viktige trekk ved modernismens hovedskikkelser og kunstverk.
Per Thomas Andersen er professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo. Hans evner som populærvitenskapelig formidler er kjent fra verket Norsk litteraturhistorie (2001). Hans siste utgivelser er Tankevaser. Om norsk 1990-tallslitteratur (2003) og Identitetens geografi. Steder i litteraturen fra Hamsun til Naipaul (2006).

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2008

Serie LNUs skriftserie (174)

• "Retorikk i skolen" av Jonas Bakken
  • "Dikt i Norge - lyrikkhistorie 200-2000" av Ivar Havnevik
  • "Norrøn ordbok" av Leiv Heggstad
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Ubehaget i kulturen" av Sigmund Freud
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen