Overlord

Cappelen Damm 2006 Innbundet

Normandie, juni 1944. Den tyske løytnanten Peter Enge forlater sin post for et siste møte med kvinnen han har et forhold til. Men veien til henne blir lang og vanskelig. Underveis minnes han oppveksten i Tyskland etter nazistenes maktovertakelse. Tilbake i nåtida får en forfatter fra Hamburg høre om soldatens historie. Han reiser til Normandie, og blir urolig når han finner flere og flere forbindelser mellom soldatens og sitt eget liv.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202263690

EAN 9788202263690

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted Frankrike Tyskland

En tysk soldat står foran et skremmende syn. En armada av uante dimensjoner er på vei mot Normandie. Det er 6. juni 1944.
Soldaten rømmer for å møte sin elskede en siste gang, noe som skal vise seg å være svært vanskelig.
Mange år senere kommer en forfatter til Frankrike for å fortelle ferdig historien til soldaten og den franske kvinnen. Underveis på reisen opplever han foruroligende ting...

Mesteparten av boken handler om barndommen til soldaten, og det er interessant lesning, men når nåtidens forfatter kommer inn i bildet, blir det hele litt rart, ullent og mystisk. Litt vanskelig å forstå seg på.

• "Folkefrelseren - en roman om Vidkun Quisling" av Kolbjørn Brekstad
  • "Creole Belle" av James Lee Burke