Overlord

Cappelen Damm 2010 Heftet

Normandie, juni 1944. Den tyske løytnanten Peter Enge forlater sin post for et siste møte med kvinnen han har et forhold til. Men veien til henne blir lang og vanskelig. Underveis minnes han oppveksten i Tyskland etter nazistenes maktovertakelse. Tilbake i nåtida får en forfatter fra Hamburg høre om soldatens historie. Han reiser til Normandie, og blir urolig når han finner flere og flere forbindelser mellom soldatens og sitt eget liv.

Normandies kyst 6. juni 1944, en tysk soldat forlater sin post. Han er nødt til, en siste gang, å treffe kvinnen han har et forhold til. Men veien til henne skal vise seg å være full av hindringer. Mer enn femti år senere oppsøker en forfatter åstedet for disse begivenhetene. Han er kommet for å fortelle ferdig historien om soldaten og kvinnen, men det han selv opplever underveis, gjør ham mer og mer urolig.
Overlord utspiller seg mot en bakgrunn av historiske hendelser - nazistenes maktovertagelse i Tyskland og krigen dette utløste.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202323493

EAN 9788202323493

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted Frankrike Tyskland

En tysk soldat står foran et skremmende syn. En armada av uante dimensjoner er på vei mot Normandie. Det er 6. juni 1944.
Soldaten rømmer for å møte sin elskede en siste gang, noe som skal vise seg å være svært vanskelig.
Mange år senere kommer en forfatter til Frankrike for å fortelle ferdig historien til soldaten og den franske kvinnen. Underveis på reisen opplever han foruroligende ting...

Mesteparten av boken handler om barndommen til soldaten, og det er interessant lesning, men når nåtidens forfatter kommer inn i bildet, blir det hele litt rart, ullent og mystisk. Litt vanskelig å forstå seg på.

• "Creole Belle" av James Lee Burke
  • "Etter den søte kløe - kriminalroman" av Bjørn Bottolvs