Oppdrag Odin

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Pantagruel 2011 Heftet

April 1940. Tyskland har invadert Norge, og tre offiserer fra kongens garde har fått i oppdrag å redde vitenskapsmannen Hening Sandvold. Sersjant Jack Tanner leder troppen som skal hjelpe Sandvold med å flykte. Han sitter på en hemmelighet som kan endre hele utfallet av krigen. Dette er den første romanen om Jack Tanner.

APRIL 1940. NAZI-TYSKLAND HAR INVADERT NORGE. Tre offiserer i Kongens Garde flykter nordover fra de fremrykkende tyske styrkene. De har kun ett oppdrag: å redde vitenskapsmannen Hening Sandvold. Blir Sandvold tatt av nazistene, kan det svekke de allierte. Den eneste militære styrken som kan hjelpe Sandvold med flukten videre, er den dårlig utstyrte troppen i Brigade 148, ledet av sersjant Jack Tanner. Som følge av den britiske tilbaketrekningen fra Lillehammer, blir Tanner og hans lag isolert i de norske fjellene. De jages dag og natt av de militært overlegne tyske troppene, og for å riste de av seg må Tanner gjøre det beste ut av sine slitne menn. Han vet han ikke kan svikte. Sandvold sitter på en hemmelighet av vital betydning som kan endre hele utfallet av krigen. Forfatteren og historikeren James Holland kombinerer historisk nøyaktighet med en realistisk og underholdende fortelling. Oppdrag Odin er en roman fra annen verdenskrig - full av historiske fakta og den første romanen i en serie om sersjant Jack Tanner.

Forlag Pantagruel

Genre Spenning

Omtalt tid 1939-1945

• "Murmanskaffæren - roman" av Bjørn Kjos
  • "Kvinner under krigen - norske kvinners innsats, erfaringer og hverdag under 2. verdenskrig" av Siri Walen Simensen
  • "Spion i Hitlers rike - student og agent: Sverre Berghs dramatiske dobbeltliv" av Sverre Bergh
  • "Den usynlige spion" av Daniel Silva
  • "Terbovens liste - thriller" av Eirik Wekre
  • "Alexander - Ammons spådom" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Tempelets hemmelighet" av Paul Sussman
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "Krigshistorien TM - Toralv Fanebust og sannheten" av Frode Fanebust
  • "Alkymistens bok - tapperhet og frelse i krigsherjede Andalucía" av Adam Williams
  • "Den sorte greven - Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo" av Tom Reiss
  • "Veien til Redemption Falls" av Joseph O'Connor