Terbovens liste

thriller

Gyldendal 2006 Innbundet

Mai 1945: Tyskland kapitulerer, og Rikskommissær Terboven sprenger seg selv og sine arkiver på Skaugum. I rettsoppgjøret som følger, er det ingen som finner spor av Terbovens hemmelige liste over angivere fra norsk samfunnsliv. November 2005: Journalist Kjell Grønningen begynner å nøste i tråder som fører han tilbake til andre verdenskrig og Terbovens liste. Samfunnstopper og krigshelter er villige til å drepe for å hindre at Terbovens liste avsløres.

Det fins en liste med åtte navn, en liste verdt å drepe for En forsvinning, en telefon, en begravelse som blir starten på en avsløring. Gradvis stiger bildet av den fryktede Reichskommissar Josef Terboven fram, mannen som sprengte seg i luften på Skaugum en maidag i 1945. En Terboven som ifølge ryktene fra rettsoppgjøret etter krigen hadde en liste med navn over dobbelagenter, en liste journalisten Kjell Grønningen får ferten av under opprullingen av en banal forsvinningssak, en liste over fremtredende samfunnsstøtter og ikoniske etterkrigshelter. En liste som fører Grønningen til sin nyss avdøde fars småbruk i Østfold, til et mørklagt hus på Sollihøgda og til Oslo domkirkes fuktige krypt. Eirik Wekre har skrevet en besettende thriller om dystre familiehemmeligheter, en forloren elskerinne og en pakt som er i ferd med å slå sprekker. Og om mennesker som forsvinner sporløst i skipsreder Wahls limkokeri i Ørmen.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205354937