Operasjon Tirpitz

historien om jakten på Hitlers mektigste slagskip

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Krigsskipet «Tirpitz» var et av de sterkeste symbolene på naziregimets uhyggelige krigsmaskin. Det var Hitlers kraftigste våpen og det største i sitt slag i Europa.

Winston Churchill kalte «Tirpitz» for Beistet og uttalte i 1942: «Å ødelegge eller bare å skade dette fartøy ville på dette tidspunkt være sjøkrigens største bedrift.» .Britene klekket ut plan etter plan for å sende skipet til bunns. Men «Tirpitz» var nærmest usenkbart, og det tyske mannskapet fryktet verken flyangrep, torpedoer eller mini-ubåter der de lå til ankers i fjordene i Trøndelag og Nord-Norge. Først i 1944, etter flere dramatiske og mislykkede forsøk, senket britene «Tirpitz» ved Håkøya utenfor Tromsø. 916 av mannskapet omkom..Operasjon Tirpitz er den fengslende beretningen om heltemot og utholdenhet under en av de mest dramatiske hendelsene under andre verdenskrig.
"Historien om kampen for å senke Tirpitz er virkelig bemerkelsesverdig, og Bishop yter den rettferdighet gjennom sin strålende fortellerkunst." Max Hastings, forfatteren av Helvete brøt løs: verden i krig 1939-1945, i Sunday Times
"Fengslende ... Bishop utmerker seg i sin intense fremstillinger av angrepstaktikken og enkeltmenneskets helteinnsats." Daily Express
"Elegant fortalt og uttømmende i sine historiske undersøkelser." Daily Telegraph

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205427181

EAN 9788205427181

Omtalt tid 1939-1945

Etter å ha grunda litt på begrepet "litterær kanon" fann eg ut at det er på tide at nokon tek begrepet på alvor.

• "Den frivillige - en frontkjemper forteller sin historie" av Bjørn Lindstad
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Scharnhorst" av Alf R. Jacobsen
  • "Tungtvannssabotøren - Joachim H. Rønneberg" av Gunnar Myklebust