Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar for seg 17 av operahistoriens største verk, blant annet Händels Julius Caesar, Bizets Carmen og Puccinis Tosca. Hver opera settes inn i en kultur- eller idéhistorisk sammenheng i et selvstendig essay, i tillegg til et kort handlingsriss. Med ordliste, litteratur-, CD og DVD-liste.
Omtale fra forlaget
"Opera! En håndbok" er en introduksjon til operaens verden og en reise gjennom 17 av operahistoriens største verk. Reisen begynner idet La Musica trer fram på scenen i Claudio Monteverdis Orfevs, og slutter nesten 400 år senere med at Nixon og Mao tar seg en drink i John Adams' Nixon i Kina. Underveis har vi vært innom alle menneskelige følelser, dyder og laster - og noe av den vakreste musikken som er laget. Kapitlene begynner med å fortelle om de historiske rammene rundt hvert enkelt verk og komponistene bak. Deretter tas vi med inn i selve musikken og blir fortrolige med operaens mest kjente figurer og musikalske høydepunkter. Nina Krohn og Per Olav Reinton er musikkjournalister i NRK P2 og blant Norges fremste operakjennere. Denne boka er deres gave til både operaelskerne og etternølerne blant oss!
Forlag Lydbokforlaget
Utgivelsesår 2008
Format CD
ISBN13 9788242124074
EAN 9788242124074
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Da jeg i sin tid kjøpte denne lydboka, var det med store forventninger om å lære noe nokså grunnleggende om opera som kunstform. Det er mulig at jeg hadde for store forventninger eller rett og slett feil forventninger, for akkurat dette opplevde jeg ikke at boka innfridde. Når det er sagt, hadde jeg det absolutt både interessant og tidvis også ganske moro mens jeg hørte på den. Uten at jeg er veldig sikker på at særlig mye blir sittende igjen når det har gått litt tid ...
Først og fremst dras vi som lesere / lyttere gjennom en rekke operastykker i denne håndboka. Også her forventet jeg kanskje noen flere av de mest kjente operaene, men det er absolutt ikke å forakte å få kunnskaper om Monteverdis "Orfevs", Vivaldis "Den rasende Roland", Weills "Byen Mahogonnys oppsving og fall" og Brittens "Peter Grimes" - stykker jeg aldri hadde hørt om. Like fullt: Aller mest interessant fant jeg sekvensene i boka som handlet om operaer jeg har et forhold til - Puccinis "Tosca" og Mozarts "Don Juan" (eller Don Giovanni) - for ikke å snakke om Bizets "Carmen"! De to siste har jeg sett hhv. i Praha og i Oslo (førstnevnte både som marionett-dukketeater i 1997 og som oppsetning på operaen i 2001 - begge i samme by).
"Opera! En Håndbok" er nokså originalt lagt opp, ved at forfatterne lese-synger seg gjennom handlingen i stykkene. Noen ganger ble stykkene brutt opp i de banale bitene handlingen i en opera ofte er, mens f.eks. "Salome" av Strauss og "Anne Pedersdotter" av Bræin er riktig så dramatiske. Uansett: Det er mye død og kvinnelist ute og går.
Kanskje det beste jeg kan si om denne lydboka er at den evnet å åpne øynene mine - samt ørene! - for operaer jeg ellers ikke ville ha funnet frem til sånn helt uten videre på egen hånd. Jeg satte pris på å få et referat av handlingen i de ulike operaene, men savnet kanskje noe mer. Innimellom spilles korte snutter av musikk fra stykkene som presenteres, men jeg synes at det rett og slett kunne ha vært mer av dette - mer musikk og deretter analyse av det som skjer. For mye av boka er viet rene handlingsreferat, og for lite er viet selve musikken. Boka er heller ikke egnet som noe oppslagsverk man kan gå tilbake til, noe jeg mener "håndbok" skaper en berettiget forventning om. For øvrig er det helt åpenbart at forfatterne elsker opera og formidler en dyp og inderlig kjærlighet til denne genren innenfor musikkens verden. Alt i alt en ålreit bok som jeg ender med å gi terningkast fire.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket12 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket