Om kjærlighet

av (forfatter) og Karin Gundersen (oversetter).

Gyldendal 1995 Innbundet

Hvordan skulle en henvende seg til en utilnærmelig kvinne? spurte Stendhal seg selv i 1819. Skrive en bok til henne var svaret han kom frem til, og her er den. Boka handler imidlertid ikke bare om kjærlighet. Politiske og moralske overveielser har også fått plass her, samt menneskelighetens kår under de forskjellige politiske regimer og statsformer, i en avgjørende periode i fransk historie.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205227972

EAN 9788205227972

To mennesker kan ikke legitimt forenes for alltid uten å drives til det av sann lidenskap.

Kjærlighetens gleder er alltid proporsjonale med frykten.

Jeg vil ikke si et ord om den gyselige skotske søndagen, som får London til å fremstå som en evig fest. Dagen som er avsett til å ære himmelen, er det beste bilde på helvete jeg noensinne har sett på jord.

Abou El Hassan, Ali sønn av Abdalla, Elzagouni, forteller det følgende: En muslim elsket en kristen pike så høyt at han var ved å miste forstanden. Han ble nødt til å foreta en reise til et fremmed land sammen med en venn som var informert om hans kjærlighet. Hans oppdrag i dette landet trakk i langdrag, og han ble angrepet av en dødelig sykdom. Da sa han til sin venn: Min siste time er nær, jeg kommer ikke til å se min elskede igjen i denne verden, og jeg frykter at jeg ikke får møte henne i neste liv heller, hvis jeg dør som muslim. Han gikk over til kristendommen og døde. Hans venn oppsøkte den unge, kristne piken, som lå syk. Hun sa: Jeg kommer ikke til å se min venn igjen i denne verden; men jeg vil absolutt møte ham igjen i neste, derfor bevitner jeg at det ikke finnes noen annen gud enn Gud, og at Muhammed er Guds profet. Med disse ord døde hun, og må Guds barmhjertighet være med henne.

En person som er lykkelig forelsket, virker dypt oppmerksom, noe som for en franskmann vil si dypt sørgmodig.

Omsider seiler vi inn i mer kjente litterære farvann, ja, endog til Skandinavia og Ibsen. Mange saftige godbiter i denne listen! Balzac, Flaubert, Hugo, Stendhal, Zola, Austen, Scott . . . og selvsagt flere.

Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

• "De skyldløse - roman i elleve fortellinger" av Hermann Broch
  • "Kartusianerklosteret i Parma" av Stendhal
  • "Opprøreren" av Albert Camus
  • "Aforismer" av Franz Kafka
  • "Tre fortellinger" av Gustave Flaubert
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Jeg" av Johan Borgen
  • "Meditasjoner over filosofiens grunnlag og andre tekster" av René Descartes