Østre linje

Gyldendal 2003 Innbundet

Roman om en norsk slekt, der fattiggutten Edvard Tveit blir selveiende bonde i 1904, mens datteren Astrid tilbringer barneårene på sanatorium i Oslo, og senere får arbeid på Askim Gummivarefabrikk. Oldebarnet Håvard blir student. Boka er både en historisk roman om vår nære fortid, og en samtidsroman om en generasjon som ikke passer inn i opptrukne mønstre.

Østre linje er en fortelling om opphav og identitet, men også en kjærlighetserklæring til en lite påaktet del av Norge, et forsøk på å gi stemme til Østfold-landskapets uoversiktlighet av knauser, skoglapper og åser . og til menneskene som bor der. Handlingen i Østre linje begynner i 1904 og slutter i 1994, samme år som romanen kom ut første gang. Det er en roman om en helt alminnelig norsk slekt i spennet mellom tradisjon og oppbrudd. Historien tar til med at Det moderne damper seg fram gjennom Østfold-bygdene i form av jernbanen, og følger generasjonene fra jordbrukssamfunnet gjennom industrialisering til dagens informasjonssamfunn.«Dette er rett og slett godt.»Svein Johs Ottesen, Aftenposten«Flott slektsroman fra Indre Østfold.»Christian Storjord, Moss Avis«. en underholdende, god roman.»Berit Bye, Adresseavisen«Romanen er herved anbefalt.»Nils-Petter Enstad, Vårt Land

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205313170