Din nestes eiendom

Gyldendal 2009 Innbundet

Året er 1595. Leilendingen og lausungen Anders strever for et utkomme i et fattig Norge. Storbondedatteren Solvår rømmer i kjærlighetssorg til Nederland. Hun blir tjenestejente i et av tidens mest moderne samfunn. Skipperen Kees legger ut på en av de første krydderferdene til Det fjerne Østen. Dette er en roman om mennesker som elsker, lengter og begjærer i en verden av hardt slit, dristige sjøreiser og svimlende fortjenester.

Historisk roman med menneskeskjebner spilt ut mot et bakteppe av krydderhandel, seilskutedramatikk og norsk bondesamfunn Hvitsten ved Oslofjorden, ca 1595: Fattiggutten Anders og storbondedatteren Solvår klarer ikke å la hverandre i fred, og møtes i skogen når de kan. Men da den velstående Mette til Strand mister mannen sin, tar hun Anders med seg i ekteseng. Denne uhørte handlingen skal få konsekvenser. Hele bygda vender seg mot dem, og Solvår rømmer til Holland på et av skipene som frakter tømmer til skipsverftene der. Mens Anders sliter med å drive gården i et av de mest tilbakeliggende områdene i Europa, blir Solvår skipperhustru i det økonomisk fremskredne Holland. Så drar Solvårs ektemann på muskatfart til det fjerne og ukjente Østen.Atle Næss har skrevet en storslått historisk roman der menneskeskjebner spilles ut mot et bakteppe av krydderhandel, seilskutedramatikk og et Norge som er i ferd med å måtte åpne seg mot en større verden.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390614

EAN 9788205390614

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Norge Nederland

Her er en liste fra en e-postliste for bibliotekarer med litteraturtips for menn over 60 år. Primært historiske romaner.

• "Østre linje - roman" av Atle Næss
  • "Innersvinger - roman" av Atle Næss