Ørkenblomsten

av (forfatter), Cathleen Miller (forfatter) og Jorunn Carlsen (oversetter).

Egmont Hjemmets bokforl. 1998 Innbundet

Waris var 13 år da hun rømte fra familien som levde som nomader i Somalias ørken. Hun var analfabet og lutfattig. I dag bor hun i New York, og hun har et navn som gjør seg bemerket innen to vidt forskjellige områder. Hun er både supermodell med et ansikt som er internasjonalt kjent, og spesialambassadør for FNs Befolkningsfond som har startet en verdensomspennende kampanje mot omskjæring av kvinner. I denne boken forteller hun åpent og direkte om sitt dramatiske liv.

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788259019790

EAN 9788259019790

Omtalt sted Somalia

Omtalt person Waris Dirie

I Somalia hersker en tro på at det finnes noe mellom bena på en pike som ikke er bra, en del av kroppen vår som vi er født med, men som likevel er uren. Disse delene må fjernes - det er klitoris, de store skamleppene og mesteparten av de små, så bare et arr blir igjen der kjønnsdelene våre har vært. Men de faktiske detaljene ved den rituelle bortskjæringen blir omgitt av mystikk - det blir aldri forklart for pikene. Man vet bare at noe spesielt skal skje når ens tid kommer. Resultatet er at alle unge piker i Somalia venter spent på den seremonien som skal markere en liten pikes forvandling til kvinne.

Å ha kjennskap til kameler og geiter ville ikke holde meg i live i London.

"Du hadde ikke lyst til å dra tilbake til Somalia, hva?" Uten å si det visste vi begge at vi savnet hjemmet og familien, men hvilke muligheter hadde vi der? Å bli solgt for kameler? Bli en eller annen manns eiendom? Kjempe hver dag for å overleve?

Jeg husker svakt min søster Halemo. Jeg var rundt tre år, og jeg husker at hun var der, og så at hun ikke var der lenger, men jeg skjønte ikke hva som var skjedd med henne. Senere fikk jeg vite at da hennes "spesielle tid" kom og den gamle sigøynerkonen omskar henne, blødde hun seg ihjel.

• "Slavejenter" av Wensley Clarkson
  • "En morder tar feil" av Ruth Rendell
  • "Mashallah - en reise blant kvinner i Pakistan" av Hege Storhaug
  • "En uønsket datter - en dramatisk og fengslende familiehistorie fra Kina" av Adeline Yen Mah
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Mens min elskede sover" av Mary Higgins Clark