Notatet

fra flau til profesjonell lærer

Fagbokforlaget 2020 Heftet

«Jeg har forsøkt å skrive den boka jeg skulle ønske jeg fikk lese da jeg tok lærerutdanningen. Boka gir deg ikke svaret på alt du lurer på, men den kan hjelpe deg å ta de første selvstendige skrittene som profesjonell lærer. Lerretet du nå bleker, er uendelig langt, og det å være profesjonell er en prosess som aldri slutter. Det er overveldende og kan tidvis føles uoverkommelig, men det er lov å være menneske-- også som profesjonell.»
Året etter at Simen Spurkland var ferdig med lærerskolen, skrev han et notat om hva han skulle ønske han hadde lært mer om under lærerutdanningen: foreldresamarbeid, planlegging, samarbeid, karakterer og vurdering, at det er lov å bli sliten og om forholdet til ledelsen. Mange år senere har Spurkland plukket fram notatet og utdypet det, for å la deg som lærerstudent eller lærer ta del i hans frustrasjoner, gleder, betraktninger og valg. Vi kan ikke love at du blir mer profesjonell av å lese boka, men forhåpentligvis klokere og bedre forberedt på lærerhverdagen.
Se webinar med forfatter
Høyoppløst bilde | Bla i bok
Simen Spurkland er utdannet lærer fra musikklinja på Høgskolen i Bergen. Siden 2000 har han jobbet som lærer på henholdsvis Ringstabekk og Vøyenenga ungdomsskoler i Bærum, samt et år ved Den norske skolen i Qatar. Nå jobber han på Hennummarka barneskole i Lier. Siden 2014 har han ved siden av jobben som lærer holdt kurs og foredrag for andre lærere rundt tema som matematikkdidaktikk, skoleutvikling, digital didaktikk og lærers profesjonalitet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2020