Norske hager gjennom tusen år

Andresen & Butenschøn 2007 Innbundet

Boka presenterer hager fra alle deler av Norge, fra flere sosiale lag og fra flere ulike historiske epoker. Den viser slotts- og herregårdshager, kloster-, kyst-, prestegårds- og byhager og offentlige parker. Boka har sammendrag og bildetekster på engelsk.

Alle sivilisasjoner som har vært til opp gjennom tidene, har hatt en form for hager. Snorres beretning om dronning Ragnhilds drøm, der hun stod i sin hage ("grasgard") og dro en torn ut av serken, er gjerne blitt tolket som et bevis på at det fantes hager i Norge i det niende århundre. De beskjedne norske hagene når ikke fram i internasjonale presentasjoner av emnet. Men på tross av dette har vi mange eksempler på at våre enkle og borgerlige hager var skapt med en formsikkerhet som går langt ut over det provinsielle nivå. Forfatteren presenterer norske hager fra alle deler av landet, fra flere sosiale lag og fra ulike historiske epoker. Her vises slotts- og herregårdshager, klosterhager, kysthager, prestegårdshager, byhager, nordlandske hager og offentlige parker. Dette er en hagebok for alle historie-, arkitektur- og hageinteresserte. Boken er illustrert med mer enn 500 bilder. Det er ikke utgitt en tilsvarende bok om norske hager siden Schnitlers verk Norske haver fra 1916.

Forlag Andresen & Butenschøn

• "Amtmannens døtre" av Camilla Collett
  • "David Copperfield" av Charles Dickens
  • "Huckleberry Finns opplevelser" av Mark Twain
  • "Før frosten" av Henning Mankell
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen
  • "Is-slottet" av Tarjei Vesaas