Natascha Kampusch

8 år i fangenskap

av (forfatter), Michael Leidig (forfatter) og Kristine Moody (gjendikter).

Versal 2007 Innbundet

Mandag den 2. mars 1998 blir 10 år gamle Natascha Kampusch bortført og tatt til fange av Wolfgang Priklopil. 23. august 2006, etter åtte års fangenskap i en kjeller i et tilsynelatende normalt forstadshus i Østerrike, rømmer hun fra sin overgriper. En hel verden sitter fascinert og forferdet over hennes historie. Denne boken tar for seg hva som virkelig hendte, og hvordan Natascha overlevde fangenskapet og til slutt klarte å flykte. Har register.

Mandag den 2. mars 1998 ble Natascha bortført på skoleveien av Wolfgang Priklopil. Da hun over åtte år senere rømte fra kjelleren hvor hun hadde blitt holdt fanget alle disse årene, satt en hel verden fascinert og forferdet av hennes grusomme historie. Natascha Kampusch . 8 år i fangenskap er den første boken som tar for seg hva som virkelig hendte, og hvordan Natascha til slutt klarte å flykte og overleve. Spørsmålene haglet fra alle kanter. Hvordan hadde hun overlevd en barndom og ungdomstid innelåst i en kjeller? Hvem var den unge damen som nå sto fram? Og hva slags mann var egentlig kidnapperen Wolfgang Priklopil? Ettersom dagene og ukene gikk og Nataschas TV-intervju ikke tilfredstilte nysgjerrigheten, forandret spørsmålene seg. Hvordan hadde egentlig forholdet mellom kidnapperen og den kidnappede artet seg der inne? Hvorfor ventet tilsynelatende Natascha så lenge med å flykte, når hun visstnok hadde hatt flere muligheter tidligere? Var Priklopil en bekjent av jentas foreldre før han bortførte datterens deres? Allan Hall og Michael Leidig har fulgt saken helt siden dagen 10-åringen forsvant. De har snakket med politietterforskere, advokater, psykologer og Nataschas nærmeste familie. Resultatet deres er det nærmeste vi kommer å avdekke hele den sjokkerende historien inntil Natascha selv skulle velge å snakke. ALLAN HALL har vært journalist i 31 år. Han har tidligere vært korrespondent i 10 år, først for The Sun og senere for The Daily Mirror. Han var med på å grunnlegge The Big Apple News Media Agency, og har de siste 8 årene dekket tysktalende Europa for ulike aviser, blant annet The Times, Scotsman, Independent og Daily Mail. Han har skrevet en rekke bøker, deriblant flere om forbrytelser. Han er for tiden bosatt i Berlin. MICHAEL LEIDIG har jobbet som reporter for aviser, magasiner, radio og TV siden 1988. Siden 1993 har han dekket Østerrike som utenrikskorrespondent for London Daily Telegraph. Han er grunnleggeren av nyhetsbyrået Central European

Forlag Versal

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Natascha Kampusch

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Klarsynt - åndelig hjelp i uløste kriminalsaker" av Per Asle Rustad
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Skrekkens hus" av Stephen West
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Da døden kom til Orderud - historien om et trippeldrap" av Erik Tumyr
  • "Morder i familien - norske drapssaker fra virkeligheten" av Aage Georg Sivertsen
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Løvetannbarn - de klarte seg, mot alle odds" av Gunnar Ringheim
  • "501 store forfattere" av Julian Patrick