Når du sover, kikker jeg

av (forfatter) og Markus Midré (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

Harrys store kjærlighet drar til Berlin og lager jordkloder av McDonald's-esker. Pappaen dukker opp om nettene for å stikke penger gjennom brevsprekken. Mammaen smugrøyker på asylet. Farfaren gir han en voodoodukke, og hans beste venn Valentin har en gymbag full av vin. Han føler at alle er på vei et sted, bortsett fra han.

Gunnar Ardelius ble nominert til August-priset for sin debutroman Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt (2006), og han ble tildelt debutantprisen til Barne- og ungdomsseksjonen i Sveriges Författarförbund. Boken ble solgt til USA, Tyskland, Nederland og Norge.
Når du sover, kikker jeg er hans andre bok, en psykologisk roman for ungdom, og også her fanger han følelser og forhold på en mesterlig måte.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203249624

EAN 9788203249624

Omtalt sted Sverige

Det kjedelige med å bli gammel er at alt allerede har skjedd. Man er gjennomspilt som et gammelt piano.

Han tar hendene opp fra jakkelommene og lukter på fingrene, de lukter svakt av appelsin. Alle har unike fingeravtrykk, hvert snøfnugg er unikt. En lengsel etter noe annet skjærer gjennom ham, tenk om to snøfnugg kunne være identiske, eller to fingeravtrykk, to mennesker, hva ville skjedd da? Ville det blitt mindre ensomt å leve eller ville det ha gjort ham gal? Antagelig begge deler.

Gå ingen steder før du vet hvordan avhengigheten skapes, hvor mye et menneske kan bære før hun velter.

Jeg ber virkelig om unnskyld på vegne av mitt selskap, han er ganske enkelt litt overforfrisket.

• "Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt - roman" av Gunnar Ardelius
  • "Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd - prosa" av Rune F. Hjemås
  • "Bsider - dramatikk / prosa" av Johan Harstad
  • "Indianarar - noveller" av Rune F. Hjemås
  • "40 postkort" av Ingeborg Arvola
  • "Osv. - skuespill" av Johan Harstad
  • "Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?" av Bjørn Sortland
  • "Tilstrekkelig vakkert" av Synne Sun Løes
  • "Den store røde hunden" av Erlend Loe
  • "Den veven av hendelser vi kaller verden - roman" av Simon Stranger
  • "Tyl - roman" av Finn Tokvam
  • "Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det" av Audun Mortensen