Nådeløs villmark

Canada på tvers

av (forfatter) og Lars Monsen (illustratør).

Lars Monsen outdoors 2004 Innbundet

Bli med forfatteren og hans huskyer på verdens lengste villmarksekspedisjon, der han som den første i historien krysser Canada på tvers. I løpet av 8252 kilometer og 947 døgn på farten, opplever han bl.a. isolasjon og ensomhet, høydramatiske angrep av svartbjørn, isbjørn og elg, nærgående ulveflokker, skarpe skudd mot leiren, plutselige tordenstormer og skogbranner. Andre ingredienser er eventyrlige røyefangster, mygg og solnedganger. Og underveis tilbringer han mye tid med indianere og inuitter, og skildrer deres kultur og historie.

Lars Monsen brukte tre år på å krysse det amerikanske kontinentet under polarsirkelen. Bestselgeren fra denne ekstreme turen lanseres her i en revidert billig utgave til 298 kroner, samtidig med at NRK viser de første programmene fra turen. Med hundespann, på ski, til fots og med kano tilbakela Lars Monsen Canada på tvers fra ishavet i Nord-Alaska til Labrador-kysten i øst, 8252 kilometer på 947 døgn. Ruten gikk gjennom den mest bortgjemte villmarka som finnes på kloden. Flere steder var den norske eventyreren den første hvite mann til å sette sine spor. Mer enn tusen leirbål ble fyrt opp under turen. Her er levende beskrivelser av isolasjon og ensomhet, livsfarlige møter med svartbjørn, isbjørn og nærgående ulveflokker, ekstrem kulde, skruis og svømming blant isflak, millioner av mygg, eventyrfiske og sjeldne jaktstunder med hagla. - Kort sagt en naturopplevelse av de helt sjeldne!

Forlag Lars Monsen outdoors

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted Canada

Nå har jeg på rimelig kort tid lest Mitt Liv, og hørt Med fiskestang og svartkjele, Norge på langs, 90 dager på loffen i Børgefjell, Til fots gjennom Alaska, og Canada på tvers via StoryTel.
Fra før: sett div. tv-serier, ofte flere ganger, vært på to foredrag, og fulgte kryssingen på nett da den pågikk.

For et liv han har levd!
For noen valg han har tatt.
Hvilke forberedelser.
Hvilke forsakelser.
Og hvilken gevinst.
Inspirerer til eget paradigmeskifte.

Alltid like interessant, morsomt og spennende å lese eller høre Lars Monsens bøker.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Hjalmar Dale - den glemte eventyrer" av Randulf Furuholt Valle
  • "Ekspedisjoner i bjørneland" av Lars Monsen