I Nansens spor

fra Nordpolen til Oslo

av (forfatter) og Bjørn Ousland (illustratør).

Ousland design 2008 Innbundet

I denne boken følger polfarerne Børge Ousland og Thomas Ulrich i sporene etter Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen. Med ski, kajakk, seilbåt og til slutt sykkel går ferden fra Nordpolen, gjennom Frans Josefs land, over Barentshavet og til Oslo. Gjennom tekst, fotografier og tegninger rekapitulerer boken Nansens og Johansens reise.

Ingen arktiske bragder kan sammenlignes med Fridtjof Nansens og Hjalmar Johansens kamp i isødet på midten av 1890-tallet! Bli med når polfarerne Børge Ousland og Thomas Ulrich følger i deres spor. Ekspedisjonen er mer enn en bragd - det er en reise gjennom enestående natur. Opplev elementenes skiftende utfordringer, føl isen knake og skru under føttene. Møt nærgående isbjørn og hvalross, hør ismåkens skrik og snøspurvens sang. Underveis får vi innblikk i Nansens og Johansens utrolige reise - fra de forlot "Fram" etter to år fastfrosset i drivisen, til "steinhytta" der de overvintret i 1895, til hjemkomsten og folkehyllesten i Kristiania. Takket være forfatterens engasjerende fortellerevne, glitrende bilder og stemningsskapende tegninger opplever vi spenningen av å være med på begge ekspedisjonene. Med ski, kajakk, seilbåt og til slutt sykkel, fra Nordpolen til Oslo.

Forlag Ousland design

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Norge Arktis

Omtalt person Fridtjof Nansen Børge Ousland Hjalmar Johansen Thomas Ulrich

Bokklubben Villmarksliv: ISBN 978-82-525-7017-5
1. opplag 2008 - Teksten er fra baksiden på boken.
Å VAGE DET UMULIGE - 111 AR ETTER
Polhavet er menneskets kanskje råeste utfordring: Den rå og ekstreme kulda, den kvernende skruisen, de bunnløse råkene og de sultne, alltid jaktende isbjørnene. Havtåke, vind og kontinuerlig strøm. Der oppe møter du et inferno av truende elementer.
Mot dette kjempet Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen i 1895, fra de forlot en innefrosset «Fram« og satte kurs for Nordpolen, til de mirakuløst dukket opp i Vardø året etter. Historien har fascinert i over hundre år, og gjør det like sterkt fortsatt. Nå har Børge Ousland og Thomas Ulrich fulgt i Nansens og Johansens spor, fra Nordpolen, gjennom Frans Josefs land, over Barentshavet og videre like til Oslo.
Du får her begge historiene fra den som kjenner Polhavet bedre enn noen. To turer, samme oppgave. For første gang blir Nansens bragd fortalt av en som fulgte i hans spor.

• "På eventyr" av Erling Kagge
  • "Alene over Antarktis" av Børge Ousland