Mussolini

en studie i makt

av (forfatter) og Henrik Eriksen (oversetter).

Spartacus 2017 Heftet

Mussolini var Italias fascistiske diktator, svært begavet, svært populær, og som mange italienske ledere altfor glad i makt. «Jeg vil bestemme!» var mottoet hans. Som politiker var han elsket og uhyre effektiv. Men makten gikk ham til hodet, og det endte i forferdelse, både for «Il Duce» og for det italienske folket.

Ut fra delvis nye kilder forteller Göran Hägg om hvordan Mussolini startet fascismen. Han skildrer det første møtet med Hitler i 1934, og viser oss hvordan Mussolini delvis av frykt gikk inn i krigen på Hitlers side i 1940. Vi møter også menneskene rundt diktatoren: kvinner, generaler, intrigemakere og snyltere.

Til tross for at det stadig utgis nye bøker om Hitler og nazismen, finnes det knapt en bok på norsk om Mussolini og de italienske fascistene. Häggs glitrende biografi fyller et hull i vår forståelse av europeisk historie.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2017

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Italia

Omtalt person Benito Mussolini

Effekten av grusomme eller kriminelle kampmidler, slik som italienernes bombing av forsvarskøse stammekrigere eller bruk av gass i Etiopia, kan dessverre ha stor taktisk verdi. Men annen verdskrig med tyske blitzangrep mot London og de alliertes bombing av italienske og tyske byer burde lære verdens politikere og militære at strategisk bombing av forsyningsledd og fabrikker er uten virkning, og at terrorbombing av byer virker mot sin hensikt.

Mussolini var litterært interessert [...].

• "Marine Le Pen og høyrepopulismen i Europa" av Elin Sørsdahl
  • "Jeg spenner mine ski - historien om norsk skikultur" av Karsten Alnæs
  • "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Den nye imperialismen" av David Harvey
  • "Lokes lek" av Edvard Eikill
  • "Waterloo 1815" av Erik Bjørnskau
  • "Vikingenes Russland" av Halvor Tjønn
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj