Den nye imperialismen

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Oktober 2005 Heftet

Boka tar for seg de store spørsmålene i vår tid: Er det et tegn på styrke eller svakhet at USA plutselig har gått fra å samarbeide til å bruke tvang på den internasjonale politiske arenaen? Hvilken rolle spiller det at ny-konservative snarere enn ny-liberale nå sitter ved makten? Hva er egentlig forholdet mellom amerikansk militarisme i utlandet og landets innenrikspolitikk? Forfatteren peker på de underliggende kreftene bak disse avgjørende vendingene i amerikansk politikk. Har register og litteraturliste.

"Den nye imperialismen" er en svært aktuell bok som går rett inn i de store spørsmålene i vår tid: Er det et tegn på styrke eller svakhet at USA plutselig har gått fra å samarbeide til å bruke tvang på den internasjonale politiske arenaen? Hvilken rolle spiller det at ny-konservative snarere enn ny-liberale nå sitter ved makten? Hva er egentlig forholdet mellom amerikansk militarisme i utlandet og landets innenrikspolitikk? David Harvey peker på de underliggende kreftene bak disse avgjørende vendingene i amerikansk politikk. Den nye imperialismen er interessant både som et innlegg fra venstre i den store debatten om USA, krig og globalisering, og som polemikk på venstresiden.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted USA

• "Mussolini - en studie i makt" av Göran Hägg
  • "Salamanderkrigen" av Karel Čapek
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra