Mormor.com

moderne mat på gamle fat

av (forfatter), Ruth-Hege Holst (forfatter) og Tom Haga (illustratør).

Gyldendal fakta 2004 Innbundet

Boka byr på tradisjonelle, men likevel moderne oppskrifter. Forfatternes budskap er at vi skal ta vare på det beste i vår matkultur, men også bruke ny kunnskap om krydderurter og spennende tilbehør. De har latt seg inspirere av mat fra middelhavslandene og Asia. Du finner oppskrifter på alt fra frokost, brunsj, og kaffe til fem treretters middagsmenyer. Har register.

Ta vare på de norske mattradisjonene, samtidig som du lar deg friste av Middelhavets og Asias kjøkken Er det mulig å kombinere mormors norske mattradisjoner med den globale smaken vi har utviklet i de siste 20-30 årene?Ifølge forfatterne av "mormor.com" var mormors mat etter mormors oppskrifter gårsdagens løsning. I begynnelsen på et nytt århundre er vi i ferd med å etablere et nytt norsk kjøkken som er lokalt og globalt, det er sunt og smakfullt, estetisk og lettlaget. I mangel av andre presenterer en matjournalist og en kokk og høyskolelektor seg som Norges kokekoner. Borghild Fiskå og Ruth-Hege Holst ønsker å ta vare på de norske mattradisjonene, samtidig som de lar seg friste av Middelhavets og Asias kjøkken.

Forlag Gyldendal fakta

• "Teknikker" av Andreas Viestad
  • "I Roald Dahls kjøkken" av Roald Dahl
  • "Lyst på livet! - små og store høytidsstunder" av Gøril Wiker
  • "Den store asiatiske kokeboken" av Jane Bowring
  • "Trines mat - favoritter og ukemenyer fra Norges største matblogger" av Trine Sandberg
  • "Stiansen til hverdags" av Bent Stiansen