Min venn Stieg Larsson

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (gjendikter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Forfatteren skriver her om sin venn og kollega, Stieg Larsson. Her forteller han blant annet om samarbeidet og diskusjonene de hadde, om Larssons enorme arbeidskapasitet, og hans idérikdom og entusiasme.

Stieg Larssons trilogi om Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist er blitt en verdenssuksess. Nå kommer den første boken om mennesket bak romanene, skrevet av vennen Kurdo Baksi.

Stieg Larsson og Kurdo Baksi var nære venner, som begge stadig ble truet av nynaziztiske grupper. I denne svært personlige biografien skriver Baksi om samarbeidet, om de mange og lange diskusjonene, Stieg Larssons enorme arbeidskapasitet, hans energi og idérikdom, men også om uroen for Stieg Larssons helse og om hans kompromissløse sider og stahet, som iblant skapte problemer for ham selv. Han forteller også om hvordan Stieg Larssons store interesse for krimsjangeren fikk ham til å begynne å skrive Millennium-trilogien.Kurdo Baksis biografi er den første boken om mennesket og forfatteren Stieg Larsson. Den gir et innblikk i hvem han egentlig var.Kurdo Baksi (født 1965) er svensk samfunnsdebattant med kurdiske røtter. I 1987 startet han det antirasistiske tidsskriftet Svarthvitt, som i en femårsperiode hjalp Stieg Larssons antirasistiske tidsskrift Expo å overleve økonomisk.

ISBN13 9788205401310

EAN 9788205401310

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Stieg Larsson

"Baobabtrær trives best på savannen, der de rager høyt og majestetisk over bakken. Grenene er praktfulle, men ser litt puslete ut mot den veldige stammen. Et baobabtre trenger veldrenert jord, og det unike er at det kan suge opp nok vann til å overleve lange tørkeperioder. Det er imidlertid ekstremt følsomt for råte og vantrives i kulden. Disse trærne kalles også apebrødtrær etter de pærelignende fruktene. Man må vel gå ut fra at aper er spesielt glad i dem. Hvis man kaster et raskt blikk på et baobabtre, ser det nesten ut som om det vokser opp ned. En solid tyve meter høy stamme med en liten krone på toppen. Ikke særlig rart at det finnes mange eventyr og legender om det. De fleste går ut på at en gud blir så sint på treet at han først rykker det opp med roten og deretter trykker det ned i bakken med kronen først. Jeg pleier avogtil å si at ideelle tidsskrifter er som savannens baobabtrær. Bare at tidsskriftene sluker penger istedenfor vann. Og det som avgjør om et tidsskrift skal overleve eller ikke, er hvor lenge det klarer seg i lange tørkeperioder."

• "La den rette komme inn" av John Ajvide Lindqvist
  • "Forbrytelse og straff" av Fjodor M. Dostojevskij