Mientologene

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202431211

EAN 9788202431211

Serie World of spycraft (1)

Genre Spenning

Omtalt sted Oslo

Eric og Live er to 14 år gamle ungdommer som har oppdaget et merkelig hus i Maridalen. Live har sett en kjendis gå inn dit, og deretter hørte hun stønning og roping – hva er det de holder på med der inne.
Faren til Eric driver butikken World of Spycraft, hvor han selger alt av spionutstyr for å forsvare både seg selv og eiendelene sine med. Eric og Live bestemmer seg for å «låne» noe av dette utstyret for å finne ut hva som foregår i huset.
Det skal vise seg at i huset i Maridalen er det en kvasireligiøs sekt som holder til – Mientologene – de gir usikker ungdom et tilbud om renselse. Ungdommene skal ledes fram til sann åndelig frihet – men ledelsen har nok helt andre motiver i tankene enn ungdommenes ve og vel.

Dette er en kort, lettlest og spennende ungdomsbok. Den har også et viktig budskap, som det er bra at kommer fram i ungdomslitteraturen; nemlig dette med sekter og faren man utsetter seg for hvis man søker seg til slike. Det finnes mange bøker om emnet, men ikke som henvender seg til ungdom.
Mientologene – jeg leste Scientologene – men dette gjelder også flere kvasireligiøse sekter som har som mål å utnytte «svake mennesker».

Jeg tror boken kan falle i smak også for den aldersgruppen den er ment for – handlingen er kompakt uten for mange dødpunkter og holder spenningen oppe hele veien…

Ikke så gøy til nå og tilsvarer ikke min humor...

Spennende og viktig! Viser hvor lett det kan være å havne i en sekts klør.

Ooooh! Mulig denne kommer 10 år for sent, men hva vet vel jeg. Det er klare linjer til Scientologien her, bare navnet Mientologene sier sitt og de har nøyaktig samme fremgangsmåte som Scientologene. Live og Eric kommer over et gammelt hus i Maridalen og der foregår det litt av hvert. Erics far driver et firma som selger spionutstyr og Eric "låner" litt av hvert derfra og de får sjokk av det de ser. Men Live kommer i klørne på denne banden og det blir riktig dramatisk!

Passer for de eldste på mellomtrinnet + ungdomsskolen og kanskje også vgs. Første bok i serien "World of Spycraft".

• "Skuddet" av Stein Morten Lier
  • "Hodeløs - ikke få panikk, ikke mist hodet" av Kjetil Johnsen