Middlemarch

bilder av livet i provinsen

De norske bokklubbene 1996 Innbundet

Handlingen i romanen utspiller seg i provinsbyen Middlemarch i det fiktive grevskapet Loamshire i de urolige årene før Reform Bill (1832), reformen som åpnet veien til politisk makt for den nye, velstående middelklassen. Menneskene i boken er representanter for så vel det gamle som det nye samfunnet. Midt i handlingen står det foreldreløse søskenparet Dorothea og Celia Brooke. I det følesesmessige, sosiale og politiske drama som utspilles omkring disse to, presenteres leseren for et bredt galleri av de forskjelligste typer mennesker. "Middlemarch" er filmatisert for TV.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1996

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Begivenheter som innebærer avgjørende forandringer i våre medmenneskers skjebne, tjener bare som bakgrunn for våre egne liv. Likevel assosierer vi dem - på samme måte som spesielle landskaper, trær og åkrer - med milepæler i vår egen livshistorie, og dermed blir de en del av den helhet som skaper de sterkeste inntrykk vår bevissthet blir utsatt for.

Man må være fattig for å vite hvor deilig det er å kunne gi!

Å, det er alltid de som ikke gjør noe galt, som er mest irriterende.

Hvorfor var det slik hvis alle, den første søndagen etter at Peter Featherstone var død, skulle få vite at alt han eide var gått ut av familien? Ikke på noe tidspunkt har den menneskelige hjerne vært villig til å godta kaos, og et så vanvittig resultat var rett og slett utenkelig. Men vi mennesker engster oss for mye som er utenkelig.

Han er en skikkelig fyr og så lite prestelig som det lar seg gjøre for en som må være prest.

• "Middlemarch - bilder av livet i provinsen" av Mary Ann Evans
  • "Krig og fred - bind 2" av Lev Tolstoj
  • "Godnatt Jord" av Ivar Lo Johansson
  • "Krig og fred - bind 3" av Lev Tolstoj
  • "Århundrets hvem hva hvor"
  • "Levende litteratur - fra Gilgamesj til Bob Dylan" av Tore Zetterholm
  • "Møllen ved Floss" av Mary Ann Evans
  • "En vinter på Mallorca" av George Sand
  • "Kortene på bordet" av Finn Gustavsen
  • "Kalifens gave" av Tor Åge Bringsværd
  • "Nikolas" av Ragnhild Magerøy
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen