Memo-håndboka

den enkleste veien til bedre eksamen

Kagge 2006 Heftet

I boken beskriver forfatteren sitt system for memorering, MEMO. Stoffet er først og fremst beregnet på de som ønsker å huske bedre til eksamen, lære språk, holde taler uten manus eller huske navn. De forskjellige fagene har egne kapitler med oppskrift på den mest hensiktsmessige fremgangsmåten for memorering. Forfatteren har også tatt med noen andre temaer, som memorering av kortstokker, å vinne kunnskapsspill og å lage seg en visuell dagbok. Har litteraturliste.

Boka er et oppslagsverk for memorering til eksamen og andre krevende situasjoner da det gjelder å huske. Har du eksamen i biologi om to uker kan du slå opp her for å finne ut hvordan du memorerer kunnskapen. Du finner oppskrift for alle fag på videregående, fag ved høyere utdanning, teoriprøven og rettledning til mer effektive studier. Etter mange eksamener, konkurranser, prøving og feiling har forfatteren funnet framgangsmåten MEMO, som også fungerer optimalt til eksamen. For å bevise at alle kan lære å huske mer på kort tid, hjalp han tre tilfeldige personer å huske tusen desimaler av pi (3,14) på ti timer på TV2 i 2006! Oddbjørn By (f. 1981) var med 3,81 i snitt, helt på det jevne på videregående. Seinere lærte han seg teknikker for å huske og ble toppstudent ved universitetet. Han har verdensrekord i memorering av siffer og kan memorere en kortstokk på 43 sekunder. MEMO var den beste boka på markedet om hukommelse. Denne er bedre! MEMO-håndboka fortsetter der MEMO slapp.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

• "Bedre hukommelse - best of memo" av Oddbjørn By
  • "Norsk historie 800-1300 - frå høvdingmakt til konge- og kyrkjemakt" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Memo - den enkleste veien til bedre hukommelse" av Oddbjørn By
  • "Norsk historie 1625-1814 - vegar til sjølvstende" av Ståle Dyrvik
  • "Norsk historie 1300-1625 - eit rike tek form" av Geir Atle Ersland
  • "Norsk historie 1814-1860 - frå standssamfunn mot klassesamfunn" av Tore Pryser
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget" av Knut Kjeldstadli
  • "Ingen vet hvem jeg er" av Margreth Olin
  • "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Europa tar form - år 300 til 1350" av Sverre Bagge