Medievitenskap

bd. 2

medier - tekstteori og tekstanalyse

av (redaktør).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (1 terningkast.)

12 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boken dreier seg om hva man har bruk for av begreper og analyseredskaper når man vil ha oversikt over hva massemediene tilbyr oss og forstå hva alle medie-"tekstene" sier. I boken gis det innføring i sentrale teorier og metoder på dette feltet, i generell tekst- og billedteori, sjangerteori og fortelleranalyse, og det gis konkrete eksempler på hvordan man analyserer medietekster og arbeider med sentrale mediesjangre. Har litteraturliste og stikkordregister.

Omtale fra forlaget

Hva er det egentlig massemediene tilbyr oss? Tilsynelatende alt mellom himmel og jord, i alle tenkelige uttrykksformer: skrift og tale, levende bilder, tegninger og fotografier, musikk og støy. Fakta og fiksjon, og noe som ligger midt imellom. Artikler, film, tv-programmer, radioutsendelser. Krim, timenyheter, værmeldinger, tippekamper, reklamer, de siste hits, tegneserier. Listen er lang. Medier - tekstteori og tekstanalyse dreier seg om hele dette virvaret: Om hva man har bruk for av begreper og analyseredskap når man vil ha oversikt over denne jungelen og forstå hva alle disse medie-"tekstene" sier. I boken gis det innføring i sentrale teorier og metoder på dette feltet, i generell tekst- og bildeteori, i genreteori, i fortelleanalyse. Og det gis konkrete eksempler på hvordan man analyserer medietekster og arbeider med sentrale mediegenrer fra avisnyheter til melodramaer, fra såpeoperaer til dokumentarfilm. Redaktør: Peter Larsen, professor professor ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen Forfattere: Liv Hausken, forsker ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen Knut Helland, førsteamanuensis ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen Tone Kristine Kolbjørnsen, førsteamanuensis ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen Peter Larsen, professor ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999

Format Heftet

ISBN13 9788276744484

EAN 9788276744484

Språk Bokmål

Sider 232

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 1 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

12 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Du vil kanskje også like

  • "Medievitenskap - bind 3" av Barbara Gentikow
  • "Medievitenskap - bind 4" av Anders Johansen
  • "Medievitenskap - bind 1" av Martin Eide
  • "Metodebok for mediefag" av Helge Østbye
  • "Fakta om Finland" av Erlend Loe
  • "Bikubesong - roman" av Frode Grytten
  • "Om mus og menn" av John Steinbeck
  • "L" av Erlend Loe
  • "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe
  • "Veronika vil dø" av Paulo Coelho
  • "Norwegian wood" av Haruki Murakami
  • "Folk og røvere i Kardemomme by" av Thorbjørn Egner
Alle bokanbefalinger for dette verket