Maresi

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gursli Berg forl. 2017 Innbundet

TERNINGKAST 5 I DAGBLADET!

På den lille øya Menos ligger Det røde klosteret, der jenter og kvinner kommer fra alle land for å unnslippe forfølgelse og vold, og der alle kan dyrke sine interesser. I klosteret bevares hemmelig kunnskap om Gudinnen med de tre ansiktene: Jomfruen, Moderen og Heksen. Maresi er tretten år gammel og kom til klosteret fire år tidligere, på flukt fra sult og fattigdom. Hun liker å lese og å lære nye ting, og favorittstedet hennes er det store biblioteket i Kunnskapens hus.

Det fredfulle livet rystes når Jai - en jente med sammenfiltret blondt hår, klærne stive av størknet skitt og ryggen full av arr - ankommer øya. Hun har flyktet til klosteret for å unnslippe de grusomme forfølgerne. Og mennene som er ute etter henne, kommer aldri til å gi seg før de finner henne. En dag dukker det opp et skip i horisonten. Volden stiger i land. Maresi må stige ut av bøkenes trygge verden og gjøre det hun er mest redd for: å handle.

Forlag Gursli Berg forl.

Serie Krøniker fra Det røde klosteret (1)

Genre Fantasy

• "Den mørke porten - kriminalroman" av Lars Mæhle
  • "Rød dronning" av Victoria Aveyard
  • "Dødsønsket" av Marianne Cedervall
  • "Drømmegjengeren" av Samantha Shannon
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Fuck verden" av Monika Steinholm
  • "Min venn pingvinen - en sann historie" av Tom Michell