Loven

Solum 1993 Innbundet

I denne boka skildrer Thomas Mann de ti buds opphav, Moses liv, utvandringen fra Egypt, og den reiligiøse og moralske konstituering av det israelske folk.

Thomas Mann skulle på oppdrag skrive en fortelling som relaterte til et av budene i Moseloven. Men siden Thomas Mann var den han var, skrev han mer enn om et enkelt bud - han skildret i stedet de ti buds opphav - Mose liv, utvandringen fra Egypt, den religiøse og moralske konsituering av det israelske folk. En folkeoppdrager, en dikter i eksil - Thomas Mann - skildret en annen personlighet, Moses, hvis røtter også var eksilet.

Forlag Solum

Utgivelsesår 1993

Serie Solums smale serie (17)

Genre Historisk litteratur

Omtalt sted Israel

Du har et sted utenfor leiren hvor du kan gå og forrette din nødtørft, har du forstått? Og du skal ha en liten spade til å grave med før du setter deg; og når du har sittet, skal du skufle over det, for Herren, din Gud, vandrer rundt i din leir, som derfor skal være en hellig leir, nemlig en ren leir, slik at han ikke må holde seg for nesen og vende seg bort fra deg.

Neste gang vil jeg se en liten spade hos hver og en av dere, ellers skal morderengelen komme over dere

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

• "Læreren fra Vigevano" av Lucio Mastronardi
  • "Moren - B. 1" av Maksim Gorkij