Livet i Catfish alley

av (forfatter) og Ann Kristin Hermundstad (gjendikter).

Cappelen Damm 2015 Heftet

En uønsket oppgave får uante følger ...

Roxanne Reeves er med i en komité som arrangerer byvandring i Clarksville, Mississippi. Da hun får i oppgave å gi en omvisning i det tidligere afroamerikanske samfunnet, er hun først skeptisk. Hva i all verden kan være interessant ved det? Motstrebende går hun med på det og finner ut at hun trenger en guide.
Grace Clark var i mange år lærer ved den svarte grunnskolen, og den eldre kvinnen ser seg villig til å hjelpe Roxanne dersom hun kjører henne rundt og skriver ned historiene. Grace tar henne med til Catfish Alley, til hus som er falleferdige eller borte nå, men som har så mange historier knyttet til seg.
Mens Roxanne lytter til Grace, får hun øynene opp for mennesker som i alle år har vært usynlige for henne. Hun forflyttes tilbake i tid, til 1931, da en hvit manns hat mot Graces bror, Zero, førte til hendelser som forandret deres liv for alltid.

Utgivelsesår 2015

• "Reisen til Havanna" av Armando Lucas Correa
  • "Baba Segis fire hustruer - roman" av Lola Shoneyin
  • "Mississippis døtre" av Deborah Johnson
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Owitas hage - en sann historie om grønne fingre og et uventet vennskap" av Carol Wall
  • "Det flyvende sirkus" av Susan Crandall
  • "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts