Lille Gruffalo

med lyder

av (forfatter), Axel Scheffler (illustratør) og Arne Ruste (oversetter).

Omnipax 2015 Innbundet

Pappa Gruffalo forteller datteren sin om Store Stygge Mus som holder til i skogen. Men Lille Gruffalo stoler ikke helt på historien, og en kveld lurer hun seg ut i snøværet for å finne ut om det pappa forteller, er sant. I skogen treffer hun både rev og ugle. De kjenner til musa, men den er ingen steder å se. Til slutt er Lille Gruffalo overbevist om at pappas historie bare er oppspinn. Men det går ikke bedre enn at Lille Gruffalo treffer musa - og blir like skremt som pappa ble i forrige bok.

10 lydknapper med dyrelyder lar barna leke med på Lille Gruffalos farlige ferd gjennom den store skogen. Bak i boka er det en lydquiz, og barna blir oppfordret til å sette sammen sin egen lydhistorie. Aktiviserende og morsomt!

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2015

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Barnebøker er enten eller for meg. Å lese en bok der forfatteren har hatt den voksne som leser i minnet er bare en fornøyelse.

Gjentagelse facinerer denne gruppen, og en historie med en enkel rammefortelling med ulikt innhold faller ofte i smak. Det ligger mye spenning og glede i å gjenkjenne et mønster i teksten, og vite hva som kommer. Ofte handler bøkene om hverdagssituasjoner som ligger nærme barnas erfaringer.

Her er noen av de bøkene/seriene jeg synes passer for de yngste. Listen kunne vært kjempelang, men dette er noen av mine favoritter. Det fine med serier for de yngste er at barna kan bli kjent med karakterene gjennom flere korte bøker.

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

• "Apestreker" av Julia Donaldson
  • "Plass bakpå kosten" av Julia Donaldson