Levende begravet

av (forfatter) og Ragnar Aschim (oversetter).

Schibsted 2008 Innbundet

Michael Harrison er levende begravet. Det er bare en grov spøk fra vennene på utdrikningslaget, men de blir drept i en kollisjon. Politifullmektig Roy Grace må finne Michael før det er for sent, men han har få spor å gå etter. Dette er den første romanen om Roy Grace.

Michael Harrison våkner til selve marerittet. Et mørkt, trangt, kvalmende mareritt. Han er levende begravet. Heldigvis er det bare en grov spøk fra vennene på utdrikningslaget. Uheldigvis blir vennene drept i en kollisjon. Politifullmektig Roy Grace har få spor å gå etter. Michaels forlovede Ashley Harper er fortvilet og vakker, men har lite å fortelle. Heldigvis finnes én som kan fortelle, den forsvunnes kompanjong og forlover. Uheldigvis har han alt å tjene på å tie.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2008

Serie Roy Grace (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Etter å ha godtatt altfor mange innskutte (unødvendige) setninger slo jeg meg til ro med forfatterens måte å skrive på, og storkoste meg gjennom hele boka. Det var mange overraskelser unerveis, og jeg elsket det!

Spennende, med uventet vri et par ganger

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Michael er dritings, selv om han lovet Ashley at han ikke skulle drikke så mye. På lørdag skal de gifte seg, men nå er det utdrikningslag, og kameratgjengen er på vei til nok en pub. Michael aner ugler i mosen, men han har ingenting å stille opp med, da de fire kompisene lemper ham ned i en kiste. Med i seg i kista får han et pornoblad, en flaske whisky, en lommelykt, og en walkie talkie. "Om et par timer er vi tilbake", er det siste kompisene sier før kistelokket skrus på. På veien videre, krasjer kompisene til Michael, og omkommer.

Politifullmektig, Roy Grace, får nyss om saken, og prøver å nøste opp i hva som kan ha hendt med den kommende brudgommen. Forloveden hevder hardnakket at hun ikke vet noe, mens forloveren virker mer suspekt. Han har, uheldigvis for Michael, alt å vinne på å tie.

Uhyre spennende og god krim. Første bok om Roy Grace.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Død manns fotspor" av Peter James
  • "Det perfekte mord" av Peter James