Lev Tolstoj

den russiske jords dikter

Gyldendal 1999 Innbundet

Dette er en biografi om den russiske dikteren Lev Nikolajevitsj Tolstoj (1828-1910). Kjetsaa bygger sin fremstilling på egne og andres forskning, på kilder, dokumenter og arkivstudier i og utenfor dikterens hjemland. Biografien verken svartmaler eller forherliger, men lar alle dikterens storheter og svakheter tre frem. Har litteraturliste og navneregister.

«Kort før sin død samlet Tolstoj sine siste krefter og sa til sin eldste sønn: «Serjozja! Jeg elsker sannheten . meget . jeg elsker sannheten .» Ordene sier mye om Tolstojs liv og diktning: Han er aldri falsk mot seg selv og lyver heller ikke for sin leser. «Min fortellings helt, som jeg elsker av hele min sjels styrke og har søkt å fremstille i hele hans skjønnhet, og som alltid var, er og vil være skjønn . det er Sannheten.» Disse ordene fra 1855 ble en programerklæring for hele hans virke som dikter og tenker.» Slik innleder Geir Kjetsaa dette verket om den store russiske dikteren Lev Nikolajevitsj Tolstoj (1828.1910). Kjetsaa bygger sin fremstilling på egen og andres forskning, på kilder, dokumenter og arkivstudier i og utenfor dikterens hjemland. Resultatet er en biografi som verken forherliger eller svartmaler, slik tilfellet ofte har vært i andre Tolstoj-biografier, men lar alle dikterens svakheter og storheter tre frem. Geir Kjetsaa er professor i russisk litteraturhistorie ved Universitetet i Oslo.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205264878