L.C. Nielsens papirer

Tiden 2000 Innbundet

Den vakre og lidenskapelige Ingeborg Weeke har to menn som elsker henne. To menn som begjærer henne på grensen til vanvidd.. Den danske forlagsmannen og forfatteren L.C. Nielsen er den ene, Sigbjørn Obstfelder den andre.Rammen om fortellingen i denne bok er et lidelsesfylt og tragisk trekantdrama. Det blir Obstfelder som til slutt trekker det lengste strået, etter en periode med intens og følelsesladet brevkorrespondanse, får han Ingeborg til å bryte forlovelsen med L.C. Nielsen. Ikke lenge etter inngår Ingeborg og Obstfelder ekteskap. Alt blir imidlertid ikke så rosenrødt som Obstfelder hadde forestilt seg. Boka er først og fremst en roman om Obstfelder fortalt av den tapende rivalen L.C. Nielsen.

En uromantisk skildring av et jaget kunstnersinn: Sigbjørn Obstfelders liv fortalt gjennom hans rivals øyne. Det handler om kjærlighet, besettelse, sjalusi; flukt, håp og avmakt; skaperkraft, handlingslammelse og resignasjon. En strålende vakker, varm og lidenskapelig kvinne, Ingeborg Weeke, har to menn som elsker og begjærer henne. Sigbjørn Obstfelder er den ene, den danske forlagsmannen og forfatteren L.C. Nielsen er den andre. Etter å ha vunnet kampen om Ingeborg finner ikke Obstfelder den roen han hadde håpet på; han forløses ikke som forfatter. Han jager hvileløst rundt i Europa, på evig søken etter ro og konsentrasjon, stadig pengelens og uproduktiv. Så - 3 år etter at han giftet seg med Ingeborg - dør plutselig Obstfelder av tuberkulose. L.C. Nielsens papirer er en roman først og fremst om Sigbjørn Obstfelder. Det er et lidelsesfylt trekantdrama, fortalt av hans tapende rival, L.C. Nielsen. Det var Nielsen som ble satt til å redigere Obstfelders etterlatte arbeider etter dikterens død i 1900. Romanen er kledd i et lettflytende språk typisk for forfatteren, og er skrevet med en varhet og innlevelse av de helt sjeldne. Einar O. Risa (f. 1954) er journalist og forfatter, og debuterte i 1995 med romanen Skygger. Han fikk Tiden-prisen i 2000 for sitt forfatterskap, og mottok i 2001 Nota Bene-prisen for L.C. Nielsens papirer.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000