Konserten

Baskerville 2009 Innbundet

Kameratene Hans Olav og Sørlendingen har slått seg opp på bestillingstyverier av allerede stjålet kunst, og nå har de gjennomført sin desidert største jobb. Noe går galt, og maleriet de har stjålet på oppdrag fra en ukjent kunde har blitt borte. De er nødt til å finne igjen maleriet, ellers står hele virksomheten deres på spill. De kastes ut i jakten på et maleri som det viser seg at det er flere tvilsomme individer som er interessert i.

Kameratene Hans Olav og Sørlendingen har slått seg opp på bestillingstyverier av allerede stjålet kunst, og nå har de gjennomført sin desidert største jobb. Men noe har gått galt. Maleriet de har stjålet på oppdrag fra en ukjent kunde har blitt borte, og hele virksomheten deres står på spill dersom de ikke klarer å skaffe det tilbake. Dermed kastes de ut i jakten på et maleri som det viser seg at det er flere tvilsomme individer som er interessert i. Den verdensberømte kunstmaleren Jan Vermeer (1632-1675) skapte uten å vite det kjernen i denne lettere surrealistiske spenningsromanen da han i 1665 malte Konserten. Maleriet ble 18. mars 1990 stjålet fra Isabella Stewart Gardner Museum i Boston, MA, og har siden den gang vært sporløst borte. Det vil si; inntil det dukker opp i denne romanen.

Forlag Baskerville

Utgivelsesår 2009