Kompani Orheim ; Mannen som elsket Yngve

av (forfatter), Yngve Berven (oppleser) og Rolf Kristian Larsen (oppleser).

Lydbokforlaget 2009 Lydfil med spiller

Kompani Orheim: Dette er en oppvekstroman fra Stavanger på 80-tallet. Jarle, mor og far flytter inn i rekkehus med carport, og alt ser veldig bra ut for den lille kjernefamilien, Kompani Orheim, helt til far begynner å drikke. Jarle har en voldsom vilje til å gjøre det beste ut av den verden han lever i. Men en dag bestemmer han seg for å skifte navn til Jarle Klepp. Hva var det som hendte med Kompani Orheim? Hvorfor var det slik at de som ville hverandre så godt, gjorde hverandre vondt? Mannen som elsket Yngve: Mens Gorbatsjov reiser på triumfferd omkring i verden, går Jarle i andre klasse på videregående skole i Stavanger. Jarle spiller i Mathias Rust Band sammen med Helge, han er kjæreste med Katrine, han går med Palestina-skjerf og har sterke meninger om det meste. Han er en av dem som ikke vil være som alle andre. Så begynner en ny gutt på skolen, en streiting som det tilsynelatende ikke er noe spesielt med. Men noe må det være likevel. For hvem er denne merkelige Yngve, han som har et så fint og trist smil? Møtet med Yngve forandrer alt for Jarle.

KOMPANI ORHEIM Kompani Orheim er den lille familien som består av mamma og pappa og Jarle. De bor i et rekkehus med carport i Norges oljehovedstad Stavanger. Det eneste de vil, er at alt skal være fint. Men hva hendte med Kompani Orheim? Hvorfor var det slik at de som ville hverandre så godt, gjorde hverandre så vondt? MANNEN SOM ELSKET YNGVE Jarle går på videregående skole i Stavanger, spiller i Mathias Rust Band sammen med Helge, er kjæreste med Katrine, går med Palestina-skjerf og har sterke meninger om det meste. Så begynner en ny gutt på skolen. Hvem er denne merkelige Yngve, han som har et så fint og trist smil? Møtet med Yngve forandrer alt for Jarle.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2009

Format Lydfil med spiller

Serier Digibok Jarle Klepp (1-2)

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999

Omtalt sted Stavanger

Mange av de beste romanene, nå til dags, handler om gamle mennesker som ser tilbake på barndommen. Noen av mine favoritter også.

Liste over bøker eg har lese, og deretter sett på film/TV.

I tillegg til mi eiga, kortfatta meining, har eg satt opp ei oversikt med 2 terningkast/"rating" per film (frå IMDB, Rotten Tomatoes) + 2 terningkast/"rating" per bok (frå Bokelskere og Good Reads).

• "Videogutten - roman" av Tore Renberg
  • "Når himmelen faller ned - en roman" av Jennifer Cody Epstein